Sari la conținut

Incarcare baterie cu dinam!


Postări Recomandate

Am fost nevoie sa refac o instalatie de la 0 si am mici nedumeriri pe care as vrea sa le lamuresc.

Am desenat cum cred eu ca ar trebui sa fie schema electrica pentru incarcarea bateriei.

 

Daca aveti comentarii pls postati.

 

:baubau:

post-42-1091749408_thumb.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In afara de releul regulator (stabilizator) schema mai trebuie sa cuprinda un releu conjunctor disjunctor care are rolul de a impiedica descarcarea bateriei pe infasurarea rotorica a dinamului atunci cand tensiunea de pe baterie e mai mare decat cea debitata de dinam. Acest releu se comporta defapt ca o dioda conectata cu anodul spre + de la dinam si catodul spre + de la baterie. Deobicei ambele relee sunt in aceiasi carcasa. Daca totusi nu-l ai il poti inlocui cu o dioda de 20A montata pe un radiator

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

As aprecia daca ai putea sa intri un pic mai in detaliu in legatura cu stabilizatorul si releul ... cu ce le pot inlocui?

 

Mersi mult de tot de raspuns.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Releul stabilizator nu prea poti sa-l inlocuiesti decat tot cu un releu clasic electromecanic pe 6V sau cu unul electronic. Releu electronic pe 6V nu cred ca se gaseste in comert asa ca daca nu-l mai ai pe ala clasic va trebui sa-ti faci unul electronic. Eu am montat unul electronic pe IJ dar e pe 12V; daca ai rabdare o sa adaptez schema pt 6V si o sa o postez aici.

Releul cojunctor disjunctor se inlocuieste usor cu o dioda de 20A montata pe radiator si inseriata intre +de la baterie si +de la dinam ( la carbunele care nu e legat la masa) , cu catodul spre baterie. Solutia asta am vazut-o in tehnium dar era preluata dintr-o revista germana. Schema cuprindea si un releu regulator dar cam primitiv pt. ca era veche tare.

Despre ce motocicleta e vorba?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este vorba despre o jawa 125 model 355 din 1960 ... inca mai am releul conjuctor... dar cred ca nu mai functioneaza ... l-am gasit desfacut si strambate niste tablite prin el ... faza e ca respectiva moto nu a avut stabilizator ... sau cel putin cand am luat-o eu nu avea ... :baldy: Am refacut toata instalatia electrica si am ramas blocat la partea cu releu si stabilizatorul ... Am pus releul ei si am pornit-o... a pornit imediat (dupa vreo 10 pedale ca am uitat sa dau drumul la benzina :banana: ) si am pus aparatul sa vad ce incarcare are ... si aparatul topaia de la 1v la 18 volti si invers... abia ca am putut sa citesc ceva pe el si l-am oprit imediat... e ceva ciudat... cred ca este din cauza lipsei stabilizatorului.

 

Astept cu nerabdare schema stabilizatorului si schema diodei cum sa o montez.

 

Multumesc inca o data.

 

 

:blbl:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Uite am atasat schema pentru instalatie pe 6V cu dinam.

Dioda de 20A si tranzistorul 2n3055 trebuie sa aiba radiator

Eu am pe IJ un releu stabilizator la fel numai ca dioda Zenner la mine e de 6V2 si sunt foarte multumit de el. Din semireglabil ajustezi tensiunea de incarcare cuprinsa parca intre 7.2V si 7.4V (da nu stiu sigur)

Fata de schema cu relee electromecanice asta are dezavantajul ca pe dioda aia mare pica vreo 0.7V (daca dinamul e bun nu o sa ai probleme); un alt dezavantaj e faptul ca excitatia e conectata la baterie si daca asta e slaba poti avea probleme la pornire; (poti evita asta daca mai pui un intrerupator care sa intrerupa alimentarea excitatiei atunci cand pornesti motorul iar dupa ce a pornit realimentezi excitatia; problema e ca s-ar putea sa uiti sa-l cuplezi si sa ti se descarce bateria pe drum; eu nu mi-am pus si pana acum nu am avut probleme; defapt in schemele cu alternator asta-i solutia clasica: excitatia se alimenteaza prin contactul de pornire)

post-42-1092132370_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu ar fi mai bine sa mut contactul de aprindere inainte diodei de 20A ... as evita descarcarea bateriei.

am atasat schema si modul de conectare pe care il voi aborda... te rog sa-mi spui daca ceva este in neregula ... nu as vrea sa fac greseli.

 

mersi mult de tot

 

:banana:

post-42-1092145101_thumb.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Contactul poti sa-l pui si unde ai spus tu dar oricum bateria nu are cum sa se descarce prin dioda decat daca e scurtcircuitata dioda; totusi e mai bine cum l-ai pus tu pt ca prezinta mai multa siguranta.

Infasurarea statorica (excitatia) se conecteaza cu un capat la masa si cu unul la releu la borna M in schema ta; deci tre sa deconectezi capatul de la borna D si sa-l pui la masa. Conteaza si care capat e legat la masa si care la releu . In schema clasica excitatia era conectata cu un capat la + si unul la releu; daca mai stii cum a fost capatul legat la + il pui la releu (borna M) si capatul care a fost la releu il pui la masa. Daca nu mai stii cum a fost legi un voltmetru la periile dinamului , alimentezi excitatia direct de la baterie dai cateva pedale (de preferinta cu bujia scoasa ca sa mearga mai repede) si vezi pe voltmetru sensul curentului debitat de dinam. Daca e cu plus capatul excitatiei care a fost legat la borna - a bateriei il vei lega la masa iar celalalt la releu; daca sensul e cu minus conectezi excitatia invers ca mai inainte.

Succes!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

stai ca mai pierdut un pic la partea cu relelul pentru ca eu nu am nici un releu... ce releu tre sa cumpar si cum il pun... poti te rog sa faci o schema?

 

mersi mult mult de tot

 

:banana:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand am zis releu m-am referit la circuitul ala electronic care are 3 borne reprezentate prin 3 cercuri.

Schema care ai desenat-o tu e buna numai ca tre sa decuplezi capatul excitatiei de la borna D si sa-l pui la masa.

Mai tre sa vezi care capat al excitatiei il pui la masa si care la releu adica la borna M din schema ta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

din cate am observat yo... caci de aia nu intelegeam yo ce face releu asta electronic... defapt el limiteaza tensiunea de intrare in stator (excitatie) astfel limitand tensiunea de iesire pe rotor iar dioda nu face altceva decat sa permita accesul curentului de la rotor catre baterie si nu invers.

 

Oricum... am atasat schema finala... asa cum am inteles eu.

 

Sper ca acum am reusit sa inteleg, caci daca nu e asa ... shoot me!!! :blbl: si explica-mi si mai in detaliu ca innebunesc :banana:

 

 

mersi mult de tot

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De fapt releul electronic nu limiteaza tensiunea din stator ci alimenteaza statorul in pulsuri adica atunci cand tensiunea de pe baterie atinge o anumita valoare stabilita de rezistenta semireglabila curentul prin excitatie e intrerupt iar cand tensiunea de pe baterie scade sub acea valoare curentul prin excitatie este restabilit; astfel tranzistorul final lucreaza in regim de comutatie blocat-saturat, puterea disipata pe el fiind minima.

Rolul diodei de 20A este de a nu permite bateriei sa se descarce pe rotor la turatii mici (sau la pornire mai ales) atunci cand tensiunea debitata de dinam e mai mica decat cea a bateriei.

Schema finala nu am gasit-o ,cred ca ai uitat sa o atasezi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

deci... s-a intamplat in felul urmator:

 

tensiuna masaurata la bornele bateriei... in timp ce mergea la relanti... era intre 0V si 19V ca in urmatoarele 45 de secunde sa se arda dioda de 20A.

 

Sugestii?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca tensiunea la baterie ajungea la 0V in mod sigur ai un scurt circuit undeva.

Ai avut montata si siguranta?

Ai grija ca radiatoarele de la dioda si de la tranzistor sa nu se atinga de nimic altceva conductor mai ales de masa (asta daca nu le-ai izolat cu mica piesele cand le-ai prins de radiator).

Verifica releul separat fara sa-l legi in circuit sa vezi daca merge (alimenteaza-l de la baterie si conecteaza in loc de excitatie un bec si vezi daca se aprinde; daca ai si o sursa reglabila alimenteaza-l de la ea si crescand tensiunea la un moment dat becul trebuie sa se stinga)

Verifica daca ai conectat corect excitatia (daca curentul circula in sensul care trebuie)

Ce dioda ai folosit?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am verificat montajul asa cum ai spus tu... si intradevar... functioneaza... cand invart de semireglabil becul se stinge intr-o anumita pozitie si se aprinde doar daca rasucesc in sens opus... deci ceea ce inseamna ca merge.

 

am scos releul, am alimentat excitatia si am pornit motocicleta. Am pus aparatul de masura pe iesirile rotorului. Una la masa si una la iesire direct... sensul curentului era bun (+ pe infasurare si - pe carcasa).

Cu motorul pornit am observat ca, curentul era variabil (maim V19) ... e normal sa am variatiile astea?

 

dioda este un BZX nu stiu ce... caci acum este topita... am cerut la magazin o dioda de 20A si mi-au oferit BZX-ul asta... cred ca nu este dioada care trebuie. Mai fac o tura la magazin ... sau sa-mi pun un releu? Daca da... ce releu sa iau... adica... ce Tensiune si Intesitate sa aiba minim?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E normal sa ai variatii si tensiune mai mare atunci cand nu ai releu dar nu pot sa-ti zic intre ce limite pt ca habar n-am.

Vezi ca dioda trebuie sa fie in carcasa metalica si sa aiba un sistem de prindere de radiator , de obicei e un surub prins de carcasa sau are niste caneluri ca la puntile alea redresoare pt alternatoare dar model mai vechi; daca ai o punte deaia cu 6 diode foloseste o dioda dintr-aia ca rezista sigur. Daca dioda care ai folosit-o era in carcasa de plastic sau sticla sigur nu era de 20 A.

Ai grija ca radiatorul diodei sa nu atinga masa.

Releu de 6V nu cred ca gasesti in comert poate doar la vreun magazin cu piese de trabant(daca exista asa ceva) si oricum nu merita sa-ti iei unul ca asta electronic la mine merge foarte bine si daca zici ca merge asa separat inseamna ca o sa mearga si la tine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ti-am spus... releul functioneaza brici... nu am ce sa-i zic... e super schema ta... mersi mult.

dioda intradevar era in carcasa de plastic... in nici un caz din metal... e clar... mi-au dat o dioda de 2 lei... ma duc maine peste iei.... sa vezi ce tavaleala le trag :banana:

 

mersi mult de tot binox pentru tot ajutorul acordat... imediat ce iau dioda si o pun... vin si postez rapid de tot rezultatele... poate mai vrea careva sa faca ce am fcut yo.

 

Inca o data... mii de multumiri.

 

George :blbl:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am pus dioda de 25A pe surub... ditamai animalul :banana: am pornit si am pus aparatul de masura pe borne in timp ce mergea... aveam curent variabil cu valorile urmatoare pe care am putut sa la citesc:

14V

12V

18V

7V

 

si juca intre valorile astea.

 

 

help

 

:blbl:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum adica nu incarca deloc?

Ai incercat sa inseriezi un ampermetru sa vezi ce sens are curentul adica daca se descarca bateria sau se incarca?

Poate ai probleme cu rotorul dinamului.

La mine releul asta functioneaza f. bine si am mers cu el aproape 1000km.

Cand aveam instalatia pe 6V am avut tot timpul probleme cu incarcatul bateriei si asta din cauza rotorului( avea cateva infasurari care aveau o rezistenta mult mai mare decat restul); deaia mi-am si pus alternator

Poate o fi din cauza ca eu am alternator si tu dinam dar nu cred pt ca releul lucreaza la fel stabilind si intrerupand curentul in infasurarea de excitatie (chiar daca la dinam excitatia e pe stator iar la alternator e pe rotor)

Daca esti sigur ca dinamul e bun cauta un releu clasic pe 6V sau o schema de releu electronic care sa functioneze pe alt principiu( tranzistorul final sa se deschida mai mult sau mai putin in functie de tensiunea de pe baterie ca la un stabilizator clasic cu dioda zenner si tranzistor serie)

Mai poti sa incerci sa alimentezi excitatia direct de la baterie eventual printr-o rezistenta de putere 0.51 ohmi la 3W de exemplu (sau vreo doua trei inseriate) si la rotorul dinamului sa legi un bec de far sa vezi daca se aprinde cum trebuie;dar ai grija sa nu se arda(mai bine pui intai unul pe 12V si masori ce tensiune scoate dinamul) ; daca motorul merge cu turatie constanta nu ar trebui sa ai fluctuatii de tensiune

Oricum primul pas pe care trebuie sa-l faci cred ca e verificarea rotorului.

Alte idei nu mai am .... deocamdata!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am legat la carbuni aparatulde masura si la fiecare iesire a rotorului pe o scara de 200 ohmi am obtinut pe toate o rezistenta de 0,6 ohmi.

 

ai idee ce alternator de 12V pot pune la jawa-cz 125 fara modificari... daca exista?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca ai obtinut asa se pare ca rotorul e bun (dar vezi tot pe scara de 200 daca unesti firele de la aparat cat obtii; daca e tot 0.6 ca la mine asa-mi arata inseamna ca rotorul nu mai e bun de nimic si tu ai masurat defapt rezistenta firelor; da poate ai aparat dela cu fire mai groase care au o rezistenta mai mica adica vreo 0.2-0.3)

Despre alternator n-am idee dar nu prea cred ca o sa gasesti unul pe care sa-l montezi fara modificari

Eu cand mi-am pus alternator de IJ pe IJ tot a trebuit sa-i fac o flansa si sa strunjesc statorul (alternatorul se prinde cu 3 suruburi fata de 2 cate avea dinamul si mai au si diametre diferite)

Mai incearca faza cu alimentatul excitatiei fara releu si vezi daca poti sa aprinzi un bec de far legat la carbuni; daca merge inseamna ca releul e totusi de vina.

Ai inseriat si ampermetrul sa vezi sensul curentului?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...