Sari la conținut

Cross & Enduro


Postări Recomandate

La cross suspensiile sunt mai tari, pentru ca sari mai mult si mai sus cu ele. La enduro sunt mai moi pentru ca terenul de enduro e mult mai accidentat decat la cross (stii doar cum sunt la cross circuitele alea unde se invart de n ori si sar cat de sus .... pe cand enduro e orice altceva, de la nisip, macadam, pamant afanat, noroi, vai cu pietre, busteni, gramezi de crengi, orice). Cutia de viteze este altfel, de ex treapta 1 este mai lunga decat la enduro, ca sa poti pleca brusc si sa n-ai de schimbat pana la prima curba (asta cu curba e posibil sa fie bull crap). La cross n-ai nevoie de far, baterie, e-strat, pe cand motocicletele de enduro cred ca aproape toate au (e-start doar din ultimii ani).

 

 

Cam atat imi vine acum in minte ....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La cross suspensiile sunt mai tari, pentru ca sari mai mult si mai sus cu ele. La enduro sunt mai moi pentru ca terenul de enduro e mult mai accidentat decat la cross (stii doar cum sunt la cross circuitele alea unde se invart de n ori si sar cat de sus .... pe cand enduro e orice altceva, de la nisip, macadam, pamant afanat, noroi, vai cu pietre, busteni, gramezi de crengi, orice). Cutia de viteze este altfel, de ex treapta 1 este mai lunga decat la enduro, ca sa poti pleca brusc si sa n-ai de schimbat pana la prima curba (asta cu curba e posibil sa fie bull crap). La cross n-ai nevoie de far, baterie, e-strat, pe cand motocicletele de enduro cred ca aproape toate au (e-start doar din ultimii ani).

 

 

Cam atat imi vine acum in minte ....

Dar de mici modificari ce spuneti?

Eu cred ca ai putea merge f bine cu o suspensie modificata ptr enduro si cu un pinion mai mic

Marele avantaj care poate suplini celelalte inconveniente este greutatea redusa.

Probabil ca prt curse profesioniste este de preferat la enduro sa folosesti o motocicleta de enduro adecvata cursei respective,dar cred ca daca te dai de hobby este ok si un cross putin modificat

Mai este si problema curselor de enduro cross unde de regula se folosesc motociclete de cross si unde rideri se descurca pe portiunile de enduro si cu motociclete de cross

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, se pot modificari, insa o alta chestie (pe care doar am auzit-o de la cei care se dau pe cross-uri) este ca se incalzesc mai repede si nu sunt asa rezistente la frecus prin padure, pe cand enduro-urile sunt facute pt asta. La cross, nu prea stai 10 min intr-un loc in treapta 1 si 2 .... pe cand la enduro se intampla destul de des.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E vorba de doua concepte diferite:

- motocross inseamna turatii inalte, motociclete impinse la extrem pe un circuit bine definit; cheia este viteza cu care parcurgi traseul si timpii pe care ii scoti pe tura

- enduro inseamna cuplu si joc de ambreiaj, sa te bagi cu motocicleta fix pe unde vezi cu ochii: paduri, vagauni, bolovanis, namoale, aratura, iar paduri, ditai stancile, noroi cleios si asa mai departe; cheia e timpul in care parcurgi traseul - daca il parcurgi pe tot

 

Pentru distractie si plimbari... iei mobra, mergi pe unde-i peisaju mai frumos sau pe unde te duc rotile. Asta de obicei inseamna ca nu stai pe un circuit de pamant: apar pietre, padurici, bolovani, rauri mici. Le treci incet incet, mai si pici din cand in cand. Asta-i viata. La finele zilei te intorci la remorca si te duci acasa. Tocmai ai facut o plimbarica enduro. Si cu ce motor crezi ca e mai bine sa o faci: cu una proiectata sa o tii 'in rosu' doua ore, apoi sa-i faci revizie (uneori capitala), sau cu una facuta sa reziste la rigorile unei zile de mers relativ incer, cu un ambreiaj rezistent la uzura (ca la 10 la ora nu prea ai cum sa o controlezi din acceleratie), cu sistem de racire adecvat si lejeritate in ceea ce priveste intervalele de mententanta (2-3 iesiri si revizie oarecare, nu capitala).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, se pot modificari, insa o alta chestie (pe care doar am auzit-o de la cei care se dau pe cross-uri) este ca se incalzesc mai repede si nu sunt asa rezistente la frecus prin padure, pe cand enduro-urile sunt facute pt asta. La cross, nu prea stai 10 min intr-un loc in treapta 1 si 2 .... pe cand la enduro se intampla destul de des.

Sincer eu am nu cred ca se incalzesc chiar asa de tare.Eu am iesit cu Husabergul cu un prieten care are un crf250 si mie mi-a fiert motorul cu tot cu ventilator iar la Honda datorita faptului ca crful are cutia de viteze separata de motor,nu a avut probleme cu fiertul motorului

Sunt convins ca nu toate motocicletele de cross sunt asa dar parerea mea este ca nu este un mare inconvenient

Editat de cetateanulx
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sincer eu am nu cred ca se incalzesc chiar asa de tare.Eu am iesit cu Husabergul cu un prieten care are un crf250 si mie mi-a fiert motorul cu tot cu ventilator iar la Honda datorita faptului ca crful are cutia de viteze separata de motor,nu a avut probleme cu fiertul motorului

Sunt convins ca nu toate motocicletele de cross sunt asa dar parerea mea este ca nu este un mare inconvenient

 

Posibil ... mie treaba asta mi-o zis-o un prieten care se da cu YZ.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Posibil ... mie treaba asta mi-o zis-o un prieten care se da cu YZ.

:blink: Se poate dar nu cred ca este imposibil de mers cu crossul la enduro,stiu multi care se dau cu placere cu crossul peste tot,pana la urma este o chestie de alegere.Dupa mine marea diferenta consta in suspensie si asta este intr-adevar o diferenta majora demna de luat in seama

Mesaj completat

:( Se poate dar nu cred ca este imposibil de mers cu crossul la enduro,stiu multi care se dau cu placere cu crossul peste tot,pana la urma este o chestie de alegere.Dupa mine marea diferenta consta in suspensie si asta este intr-adevar o diferenta majora demna de luat in seama.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Diferenta consta in a folosi un motor pentru scopul lui. Si eu pot sa ma duc la omu cu Hornet-ul, dar asta nu inseamna ca e o placere. Daca vrei sa te bucuri de enduro sau cross, ia-ti o motocicleta adecvata. Desigur, daca nu ai experienta (minimala) in ambele domenii, habar nu o sa ai de diferente. E ca si cum ai manca o viata DOAR placinta si ai spune ca e mai buna decat clatitele. :blink:

Editat de switch
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Diferenta consta in a folosi un motor pentru scopul lui. Si eu pot sa ma duc la omu cu Hornet-ul, dar asta nu inseamna ca e o placere. Daca vrei sa te bucuri de enduro sau cross, ia-ti o motocicleta adecvata. Desigur, daca nu ai experienta (minimala) in ambele domenii, habar nu o sa ai de diferente. E ca si cum ai manca o viata DOAR placinta si ai spune ca e mai buna decat clatitele. :blink:

Comparatia cu Hornetul la munte este fortata dupa parerea mea nu am vazut pe nimeni la enduro cu Hornetul dar cu crossul ,da.Nu sunt asa de mari diferentele,ca cele inre un Hornet si un Exc

Editat de cetateanulx
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu zic ca daca esti incepator te incurca un cross in padure - porneste mai greu (mai ales daca il tavalesti), "rupe" mai tare .... Dar daca daca ai cateva sezoane de tavaleala poate sa fie foarte distractiv la padure cu un moto usor si nervos. Suspensiile se pot seta de oameni priceputi (nu cu prietenii la garaj). Ca regula generala, la acelasi producator, suspensiile crosserelor sunt mai jmekere decat cele ale enduro-urilor. Si tot ca regula - in general, in ultimii ani, toti producatorii testeaza noutatile pe crossere si apoi, daca tin, le muta si la enduro intr-un an - doi.

 

So - nu e alba si neagra - e mult gri in poveastea asta :blink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar la cutia de viteza de la un cross se poate face ceva pentru a o adapta la enduro?

 

 

Sincer nu cred ca este nevoie,un pinion mai mic sau o foaie mai mare poate rezolva multe

In general daca ceva merge bine este bine nu umbla acolo :blink:

exact. un raport 12/51 merge ok la enduro, cel putin pe RM-ul meu era parfum.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ce nu a mentionat nimeni pina acum:

la cross cutia are de regula 4 trepte iar la enduro 1 sau, mai ales, 2 in plus.

deci modificari de la 4 la 6 trepte doar cu doctorat in mecanica :blink:

Editat de blue_led
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ce nu a mentionat nimeni pina acum:

la cross cutia are de regula 4 trepte iar la enduro 1 sau, mai ales, 2 in plus.

deci modificari de la 4 la 6 trepte doar cu doctorat in mecanica :)

nu ma refeream sa adaugi trepte in plus :D , ci la faptul ca la cross treapta 1 este foarte lunga, pentru a nu trebui sa schimbi viteza pana la prima curba, un lucru incomod la enduro. intrebarea era daca se poate optimiza c.v. la cross pt. a fi mai maleabila, pt. a se putea folosi in regim de enduro(paduri, rauri, bolovani, etc.)

La hard eduro cati dintre noi am folosit treptele 4 si 5?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare

 

Diferentele majore din punctul meu de vedere sunt la cutia de viteze, eventual aprindere si nu in ultimul rand evacuarea care este conceputa pentru raspuns cat mai rapid al motorului la acceleratie.

 

In mod clar un enduro a fost conceput ca si o motocicleta de zi de zi, dar care sa fie capabila si de distractii in offroad sau macadam. Unul din plusurile evidente este reprezentat de sistemul de iluminare si semnalizare.

 

Daca pasiunea este strict pentru offroad atunci clar ca merita un cross. Sunt gandite sa reziste la solicitari mai serioase decat un enduro....

 

Personal declar ca majoritatea cunoscutilor care practica offroad-ul nu detin categoria A in permis ca sa nu mai vb de utilizarea motocicletei in regim de sosea, caz in care nu stiu cine este dispus sa achizitioneze un enduro.

 

Poate ca sunt "conservator" dar cred ca locul cross-ului este pe circuit si al enduro-ului in padure.

 

Important de tinut cont este faptul ca "enduro-ul de performanta" se face pe motoare in 2 timpi !!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Important de tinut cont este faptul ca "enduro-ul de performanta" se face pe motoare in 2 timpi !!!

 

N-as fi foarte sigur de afirmatia asta. Uita-te la WEC (World Enduro Championship) si ai sa vezi ca la clasa E1 (adica cei mai miez) sunt cu motoare in 4 timpi. David Knight care e de nu stiu cate ori campion in nu stiu cate competitii mondiale, se da pe 525/530. Deci nu doar 4 timp, ca si cel mai mare 4 timpi! Bine si omul e masiv, ce-i drept.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK sunt de acord cu asta .... nu inseamna ca daca foloseste 4T nu face performanta.....

 

Doar ca lejer la 90% din concursurile de enduro (nu clasele Hobby) se folosesc 2T.

 

Si Knight a folosit si 250 2t si 300 2t in regim de competitie.

 

Io n-am zis ca nu o folosit, insa in general, se foloseste 4T, cel putin in WEC (subliniez, WORLD enduro championship). Am acasa downloadate 2 sezoane (2007 si 2008) cu emisiunea de pe MotorsTV de 25 de min pt fiecare cursa, si n-am prea vazut motociclete de 2T in ele ... Acuma io cred ce-am vazut, daca tu ai alta parere, nu-i nici o problema, fiecare avem dreptul sa credem ce vrem :D

 

O zi faina,

Adi

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In mod clar un enduro a fost conceput ca si o motocicleta de zi de zi, dar care sa fie capabila si de distractii in offroad sau macadam. Unul din plusurile evidente este reprezentat de sistemul de iluminare si semnalizare.

 

Daca pasiunea este strict pentru offroad atunci clar ca merita un cross. Sunt gandite sa reziste la solicitari mai serioase decat un enduro....

eu zic ca tu esti putin subiectiv si te referi defapt la dr 350 :P . la fel si eu sunt subiectiv si vorbesc prin prisma faptului ca am exc 2t (numa mobra de zi cu zi nu e :D )....si aici iar ajungem la definitia cuvantului "enduro".

as putea sa gasesc diferente de la cer la pamant si intre 2 mobre enduro...unele mai casante decat altele si invers.

comparatia era intre mobra de cross si enduro cu caracteristici oarecum similare gen exc-sx. eu n-am avut sx, dar am un RM si un EXC. Am mers 2 ani pe RM si 2 ani pe EXC la ENDURO. Ambele 2t si aprox. aceleasi kg.

Avantajele RM-ului au fost:

- mai IEFTIN (cu aprox. 1000 euro fata de un exc si asta a fost principalul motiv pt. care mi-am luat cross la enduro)

-mai usor= 96 kg (plecam de la un dr 350)

-mai stabil (mi s-a parut ca are bicicleta mai lunga decat exc-ul)

Dezavantajele:

-neinmatriculata(problema nerezolvabila din pacate)

-suspensii tari (se puteau schimba arcurile, dar era destul de costisitor)

-viteza 1-a lunga (dar am rezolvat-o destul de ok cu raport 12/51)

-lipsa far ( rezolvata si asta cu baterie care tinea 30 min si bec+lanterna frontala cu halogen :) )

-lipsa cric (rezolvata cu ajutorul copacilor, daca sunt)

-rezervor mic de 8 litri (exc-ul are 9,5, deci iau mai rar benzina in carca)

Daca trag linie, plusurile pe care le are un enduro reprezinta exact diferenta in bani fata de un cross, asa ca pt. confortul meu am gandit ca merita.

Mentionez ca motoarele trag cam la fel, deci povestea cu aprindere si curba diferita de putere la cross vs. enduro nu mi s-a parut de luat in seama.

@blue_led: RM-ul are tot 5 viteze :)

Editat de Cata M
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@cataM - cred ca ai uitat de ambreiaj; totusi, nu ti se pare o mica diferenta :D

@ekkemu - Knight a mers cam cu toate motoarele facute de KTM. In functie de cursa si categorie a ales ce i se potrivea mai bine. La extreme enduro (Last man Standing, Erzberg) a mers cu 2 timpi. In WEC si in campionatul american a mers cu 4t. In WEC nu sunt portiuni de traseu foarte dificile unde sa ai nevoie de greutate redusa sau super handlingul unui 2t; daca te uiti, in enduro-ul modern se pune accent din ce in ce mai mult pe viteza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

×
×
  • Creează nouă...