Sari la conținut

Generatoare de c.c si generatoare de c.a (auto si moto)


dedant68
 Share

Postări Recomandate

stiu, ti-ar fi fost foarte util sa recapitulezi notiunile astea.

 

Ai idee ce se induce intr-o infasurare electrica? un curent sau o tensiune? Raspunsul ajuta la subiectul cu oul sau gaina ;)


» Post actualizat in 06 Oct 2017 15:39

Nimic mai simplu, un ampermetru o rezistenta si un turometru.

in cazul generatoarelor auto tensiunea la borne este constanta (are regulatorul grija de asta). Iti trebuie un rezistor variabil pentru a permite sarcinii sa creasca si curentului sa atinga valoarea maxima deoarece saracul generator nu poate impune ce curent vrea el la turatia respectiva.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 140
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@ZIDU

 

Faci greseli monumentale si de aceea nu poti intelege lucrurile avansate privind teoria circuitelor electrice, caracteristici ale masinilor electrice, etc. Practic nu poti transpune schema constructica a alternatorul si acumulatorul intr-o schema electrica ca sa vezi cum sunt conectate!! Ma uimesti....Ai in attachment cea mai simpla schema a unui alt + RRT conectat cu un acumulator. Schematizeaz-o intr-un circuit electric si vezi ce iti rezulta..Sa te ajut :) Hai sa te ajut ca sigur incurci...vezi ca + de la iesire alt. se conecteaza cu + acumulator, iar masa (-) alt. corespunde cu (-) acumulator , oare ce fel de circuit este? Cand montezi un INCARCATOR pentru incarcarea acumulatorului cum il montezi ? In SERIE sau in PARALEL ?

post-74268-0-83946200-1507305527_thumb.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in cazul generatoarelor auto tensiunea la borne este constanta (are regulatorul grija de asta). Iti trebuie un rezistor variabil pentru a permite sarcinii sa creasca si curentului sa atinga valoarea maxima deoarece saracul generator nu poate impune ce curent vrea el la turatia respectiva.

Deci nu o mai intoarece ca la Ploiesti, nu mai incerca tot felul de subterfugii ca sa te scoti, era vorba strict de masina electrica fara niciun regulator asta arata diagrama expusa de Nelu care era luata in discutie. E nasol sa fii moderator si sa nu ai dreptate, asta e nimeni nu s-a nascut invatat.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ti-am simplificat putin poza in cazul alternatorului postat de tine (te las sa te gandesti cum arata la dinam acolo ai si o bucata de releu in poza :) ).

post-351-0-86460400-1507308205_thumb.png

Iti este clar circuitul acuma pe partea de forta inte alternator si acumulator? Valoarea si sensul curentului (ignoram faptul ca diodele din puntea redresoare previn un anume sens) din bucla asta depinde de valorile tensiunilor surselor si evident de polaritatea lor. Daca tensiunile sunt egale si sursele sunt conectate + la + si - la - atunci curentul e zero, daca tensiunile sunt diferite scrie tu formula ca e simplu.

 

 

Care din voi se baga la partea aia experimentala mentionata mai sus ?

 

 


» Post actualizat in 06 Oct 2017 16:57

Deci nu o mai intoarece ca la Ploiesti, nu mai incerca tot felul de subterfugii ca sa te scoti, era vorba strict de masina electrica fara niciun regulator asta arata diagrama expusa de Nelu care era luata in discutie. E nasol sa fii moderator si sa nu ai dreptate, asta e nimeni nu s-a nascut invatat.

eu zic ca daca ai sa te uiti si la restul diagramelor din documentatia aia o sa observi si regulatorul respectiv ;)

ia gandeste-te daca se conecteaza la bornele alternatorului respectiv o rezistenta de 1Megaohm? vei mai obtine tu caracteristica aia de curent ? (chiar si fara regulator, cu excitatia pe maxim). Daca da - ce anume ar trebui sa varieze ca sa obtii curentul respectiv ? Cu ce difera asta de ceea ce se intampla la un sistem electric auto ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ ZIDU

 

Incerc sa iti vorbesc ca unui prieten, te rog nu te mai contrazice ca nu ai dreptate...si dinamul si alt. orice generator functioneaza in paralel cu acumulatorul. Consumatorii sunt conectati in PARALEL cu acumulatorul, nu putem discuta de circuit serie. La fel si in reteaua de joasa tensiune...Cum sunt casele conectate la tine pe strada, ai spus ca locuiesti la tara, la reteaua RST(trifazata) 0,4 KV?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Esti fantastic, deviezi de la subiect, nu iti recunosti greseala si nu vrei sa inveti... .. :) Acum il inteleg pe Vlad, l-ai inebunit si pe el toata vara...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ia gandeste-te daca se conecteaza la bornele alternatorului respectiv o rezistenta de 1Megaohm? vei mai obtine tu caracteristica aia de curent ? (chiar si fara regulator, cu excitatia pe maxim). Daca da - ce anume ar trebui sa varieze ca sa obtii curentul respectiv ? Cu ce difera asta de ceea ce se intampla la un sistem electric auto ?

Da daca ai rezistenta de 1Mo nicio problema totul e sa turezi motorul peste 1,6Grpm si obtii limitarea. Asa intrebare asa raspuns.

Tu chiar nu intelegi ca aia e o caracteristica de curent (potential maxim) / turatie.

Pe mine incepe sa ma plictiseasaca incapatanarea asta, vrei sa inveti ceva ok, vrei sa ai ochelarii de cal la fel nicio problema, cand vorbim de generatoare tine minte din fizica elementara ca tensiune depinde de viteza de variati a campului iar disponibilitatea de curent nu are nicio legatura cu miscarea.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Disponibilitatea de curent la o turatie data are cumva legatura cu cuplul la ax? daca te gandeai sa spui nu - reciteste capitolul respectiv :) Disponibilitatea de curent a unui generator pe toata plaja lui de actionare tine de cuplul disponibil la ax si de turatia la care se invarte generatorul ala - ultima chestie o vezi pe graficul in cauza. Te las sa studiezi dece.

 

Poate imi explici tu cu de are legatura disponibilitatea de curent

 

Raspunsul la misto cu 1,6Grpm nu aduce nici o valoare in discutie. Daca te-ai plictisit poti sa nu participi, daca nu te prinzi poti sa intrebi.

 

Faptul ca ai spus totusi un lucru corect (tensiunea depinde de viteza de variatie a campului) ne duce mai aproape de concluzia corecta - generatoarele astea sunt surse de tensiune.

Intrebarea mea avea ca scop sa evidentieze faptul ca ceea ce vezi tu in graficul ala nu este valabil pentru orice circuit exterior deci nu e sursa de curent (tii minte ca asta a declansat discutia pe topicul celalalt). Asta e motivul pentru care am mentionat o rezistenta "infinit mare" - caz in care acelasi grafic ar arata ca o linie orizontala (in cazul in care tensiunea de iesire e controlata la o valoare fixa) sau ca o linie crescatoare direct proportionala cu tensiunea de la borne, in ambele cazuri la valori de curent foarte mici. In acelasi raspuns ai fi putut sa spui ca generatorul in cauza ar trebui sa isi creasca extrem de mult tensiunea la borne pentru a ajunge pe curba de curent maxim, lucru realizabil (teoretic, nu practic in coordonatele date) prin cresterea turatiei sau/si prin cresterea excitatiei.

 

Intreaba daca nu e clar ce am zis.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru ca termenul de genearator de curent sa fie inteles voi explica clar si simplu:

 

Generatoarele folosite in practica, de c.c si c.ac , se comporta diferit in functie de modul constructiv, principiul de functionare sau conditii externe de functionare.

Pentru studiu surselor de tensiune si curent s-au introdus modele idealizate: sursa ideala de tensiune si sursa ideala de curent.

SURSA IDEALA DE TENSIUNE mentine tensiunea constanta la borne idependenta de valoare curentului din circuitul exterior. Aici, un bun exemplu este dat de reteaua nationala de distribuitie a energiei electrice care se apropie de modelul ideal, adica avem consumatori diferiti pe o faza, sute de case/apartamente cu consumuri diferite/curenti diferiti, conectati intre o faza si nul, iar tensiunea electrica la prize este constanta 230 V c.a.

 

SURSA IDEALA DE CURENT genereaza un curent constant la borne independent de tensiunea de la bornele sale. Curentul generat de alternator este dictat de turatia motorului cu ardere interna si pentru o sarcina data, nu este raportat la tensiunea alternativa debitata. Tensiunea alternativa este si ea generata tot de rotatia motorului/rotor si camp magnetic, numai ca in cazul unui generator sincron, cum este alternatorul, este dependenta de curent, pentru cele tipuri de sarcina( inductiva, rezistiva si capacitiva). Cazul se studiaza cu caracteristica externa a generatorului sincron care reprezinta dependent tensiune-curent(foto 2). Din acest motiv alternatorul nu este tratat ca o sursa reala de tensiune pentru ca nu o poate mentine constanta tensiunea la borne si independent de valoare curentului din circuit, alternatorul este sudiat ca o sursa reala de curent, de aici si denumirea de GENERATOR DE CURENT.

post-74268-0-90980000-1507359434_thumb.jpg

post-74268-0-30146600-1507359445_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Disponibilitatea de curent la o turatie data are cumva legatura cu cuplul la ax? daca te gandeai sa spui nu - reciteste capitolul respectiv :) Disponibilitatea de curent a unui generator pe toata plaja lui de actionare tine de cuplul disponibil la ax si de turatia la care se invarte generatorul ala - ultima chestie o vezi pe graficul in cauza. Te las sa studiezi dece.

 

Nimic mai gresit sau vorbesc eu chinezeste pentru tine, disponibilitatea de curent nu are legatura in functionare normala cu cuplul la ax adica maresc cuplul se marestesi curentul, din nou in functionare normala, ci este limitata de parametrii constructivi ai masinii electrice asta inteleg eu prin disponibilitate de curent si daca totusi te sinchisesti sa cauti in fizica de balta formula curentului, asta iti va spune si ea.

Consider subiectul incheiat si nu va voi mai obosi sa-ti raspund la divagatii.

 

 

Poate imi explici tu cu de are legatura disponibilitatea de curent

 

Am explicat mai sus pentru cine vrea sa inteleaga

 

Raspunsul la misto cu 1,6Grpm nu aduce nici o valoare in discutie. Daca te-ai plictisit poti sa nu participi, daca nu te prinzi poti sa intrebi.

 

Nu a fost raspuns la misto ci pur si simplu asa a reiesit din calcule, daca nu te-ai prins bea niste lapte.

 

Faptul ca ai spus totusi un lucru corect (tensiunea depinde de viteza de variatie a campului) ne duce mai aproape de concluzia corecta - generatoarele astea sunt surse de tensiune.

 

Asa cum fin a observat dedant68 habar nu ai ce este o sursa de tensiune.

 

Intrebarea mea avea ca scop sa evidentieze faptul ca ceea ce vezi tu in graficul ala nu este valabil pentru orice circuit exterior deci nu e sursa de curent (tii minte ca asta a declansat discutia pe topicul celalalt).

IAsta e motivul pentru care am mentionat o rezistenta "infinit mare" - caz in care acelasi grafic ar arata ca o linie orizontala (in cazul in care tensiunea de iesire e controlata la o valoare fixa) sau ca o linie crescatoare direct proportionala cu tensiunea de la borne, in ambele cazuri la valori de curent foarte mici. In acelasi raspuns ai fi putut sa spui ca generatitorul in cauza ar trebui sa isi creasca extrem de mult tensiunea la borne pentru a ajunge pe curba de curent maxim, lucru realizabil (teoretic, nu practic in coordonatele date) prin cresterea turatiei sau/si prin cresterea excitatiei.

 

Intrebarea ta a fost ca sa te scoti dar asa cum ai vazut ti-am rsapuns. Pentru a mia oara (asa a plecat si discutia din vara) nu o mai intoarce ca la Ploiesti eu vorbesc de masina electrica care in regim normal de functionare se comporta ca o sursa de curent.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

astept sa termine de scris dedant68 si va explic cateva chestii uiiiiiiimitoare impreuna cu modalitatea de a le experimenta voi cu mana voastra

 

Scriu tot in postul asta pentru a nu amestca lucrurile cu capitolul 3 care e altceva.

 

@dedant68 - primul grafic prezentat de tine in postul de mai sus este curent maxim debitat in functie de turatia de actionare pentru mai multe temperaturi de functionare... Se aplica pentru el aceleasi discutii ca pentru cel de zilele trecute (e acelasi grafic pe mai multe paliere de temperatura). Graficul al 2-lea iar nu aduce nimic relevant in discutia noastra.

Cele doua definitii pt sursele ideale de tensiune si de curent (nu si consideratiile aberant de langa ele) sunt ok si putem lucra putin pe langa ele:

Presupun ca iti este cunoscuta urmatoarea formula obscura predata elevilor de scoala generala: I=U/R unde I este curentul, U este tensiunea si R este rezistenta totala a circuitului.

-> Daca aberatia ta legata de sursa de curent ar fi adevarata atunci am avea urmatoarea situatie: I = constant => U/R = constant. Stim cu totii ca in timpul mersului poti avea mai multi sau mai putini consumatori (aprinzi faruri, pornesti casetofonul, opresti tot ce misca, etc) - pe logica ta ar trebui sa fluctueze U (doar sustii sus si tare ca avem curent constant dat de generator). Daca pui voltmetrul in circuit =====> soc si groaza - mama ei de tensiune ca sta la o valoare "fixa" indiferent cati consumatori folosesti (pt un sistem de incarcare fara defecte si incarcat pana la puterea nominala, altfel fenomenele tin de alte aspecte). De aici singura concluzie la care poti ajunge este ca daca U este constant, R variaza atunci trebuie sa varieze I si, uitandu-te pe definitiile tale ai sa observi ca jucaria care mentine tensiune constanta "indiferent" de curentul din circuit este o.... sursa de tensiune.

 

@vlad58 si dedant68

Acum, referitor la graficul de curent maxim disponibil vs turatia de actionare si dece treguie sa ganditi putin mai adanc. Sa zicem ca mergeti cu masina si aveti o croaziera relaxata cu 3000rpm pe bord (da, turatia alternatorului e mai mare dar primul grafic cel putin arata curent maxim disponibil vs o turatie care are si un ralanti pe acolo deci e turatia motorului termic). Se face noapte, aprinzi farurile (deci puterea absorbita de consumatori creste, tensiunea in circuit fiind constanta - curentul din circuit trebuie sa creasca , nu? ) daca alternatorul ar debita in permanenta curentul maxim atunci ar trebui sa creasca turatia motorului pt a oferi curentul necesar farurilor dar ----- in mod uimitor voi ramaneti la 3000RPM mergand linistit deci alternatorul vostru tocmai a debitat un alt curent la aceeasi turatie :).

Mergem mai departe, se face dimineata si opriti farurile, si casetofonul si alti consumatori. Puterea absorbita de consumatori scade, coafura rezista, U - tensiunea in circuit e constanta. Asta inseamna ca in circuitul nostru a scazut curentul (doar nu ati incetinit, nu, stilll cruising la 3000 rpm).

 

mnah, cu atatea ciudatenii -- cum naiba se intampla asta ? well in mod uimitor avem releul nostru regulator care are grija sa mentina tensiunea constanta indiferent de cerintele de curent ale circuitului exterior. El face asta modificand campul produs de excitatie. Banuiesc ca stiati asta.

Ce se intampla mai departe:

Stim ca un generator electric transforma puterea mecanica in putere electrica (cu un anumit randament, evident). Pe masura ce se modifica puterea electrica debitata se modifica puterea mecanica absorbita si trebuie sa luam in consideratie urmatoarele ecuatii:

Puterea [W] = Cuplu [Nm] x Viteză unghiulară [rad/sec] sau Puterea [CP] = (1/7021.55) x Cuplu [Nm] x Turația [rot/min]

Turatia ramane constanta (still cruising la 3000 rpm, nu? ) deci trebuie sa se modifice cuplul de actionare necesar la axul alternatorului atunci cand se modifica puterea debitata de generator (P=UxI, U = constant, I se modifica asa cum am explicat mai sus ).

 

Cum observati chestia asta cel mai simplu:

Se ia un generator banal - din ala de folosit acasa. (Dracia aia merge la turatie constanta pentru a mentine frecventatensiunii in alternativ dar asta e alt subiect. Think cruising :) ) Se conecteaza pe ea o sarcina mare, aproape de puterea lui nominala. O sa observati cum motorul termic se impiedica cateva momente pana cand acceleratia se deschide ca sa ii permita sa genereze puterea respectiva (curentul necesar consumatorului la tensiunea constanta ;) ) adica sa aiba cuplul necesar generatorului la turatia nominala.

Pentru cine nu isi explica ce legatura avem intre acceleratie si cuplu la un motor termic - iata o poza post-351-0-21430800-1507373659_thumb.png - forta de apasare tine de explozia din piston care tine de cantitatea de amestec incarcata acolo (controlata de clapeta de acceleratie )

 

Sper ca acum lucrurile sunt mai clare pt voi amandoi si pentru restul celor interesati. Daca nu intrebati.

 

Editat de ZIDU'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Episodul 3

 

Dinamul genereaza o tensiune zero la stationare atunci cand se conecteaza contactul cu cheie, precum si de valoare mica la ralanti. In aceste condtiii exista riscul trecerii uni current invers de la accumulator catre generator prin rotorul acestuia, astfel se descarca acumulatorul si se incalzeste dinamul peste limite. Cuplarea la accumulator cand tensiunea dinamului depaseste tensiune acumulatorului si decuplarea cand Udinam< Uacumulator se face cu ajutorul unui conjunctor-disjunctor(C-D). Se compune dintr-un miez magnetic pe care este montata infasurarea 2 montata in derivatie/paralel la dinam si la contactul fix 3. In fata contactului fix se monteaza contactul mobil 4 fixat de armature mobila 5 care este actionata de electromagnet. Contactele 3 si 4 sunt mentinute deschise(pozitie normal) de catre un arc/lamela elastica 6. Circuitul de la generator spre acumulator si consumatori este interrupt de catre contactele 3 si 4, iar in serie cu acest circuit se monteaza o infasurare de magnetizare serie 7 . Ea are sensul de infasurare astfel incat la trecerea unui curent dinspre generator catre acumulator, sensul de magnetizare al infasurarii series sa fie acelasi cu sensul infasurarii de magnetizare, deci forta de atractie a electromagnetului creste. In plus, numarul de spire al infasurarii serie este mic, dar de sectiune mare, practice invers ca al infasurarii derivatie. Mai avem montatan lampa de control LC in parallel cu contactele, lampa alimentate cu diferenta dintre tensiunea acumulatorului si cea a generatorului. Cand dinamul nu functioneaza, LC se alimenteaza cu tensiunea acumulatorului si lumineaza intens, iar cand dinamul functioneaza, lampa lumineaza din ce in ec mai slab, pana la stingere cand contactele 3 si 4 se inchid. Inainte de conectare(turatie mica) C-D are contactele deschise, deoarece tensiunea dinamului este mica fata de cea a acumulatorului( curentul prin infasurarea derivatie este mica si forta de atractie este mica pentru atragerea armaturii mobile). Dinamul in acest caz debiteaza current numai pentru infasurarea de derivatie a C-D si infasurarea de excitatie a acestuia, iar ampermetru indica un curent de valoare mica daca sunt conectati consumatori( sunt alimentati numai de accumulator). In faza a II-a, creste turatia motorului iar tensiunea debitata de dinam creste si and depaseste tensiunea acumulatorului cu 10%, forta de atractie a electromagnetului C-D este mare ( I CD este mare), armature mobile este atrasa si contactele 3 si 4 se inched, astfel se conecteaza dinamul in PARALEL cu acumulatorul. In perioada conectarii, C-D mentine contactele inchiseb si datorita infasurarii serie care este parcursa de Id (curent debitat de catre dinam). Acest Id = Ie(curent excitatie dinam) + ICD(curent CD), iar Id1 = Ib(curent pentru incarcarea acumulatorului)+Is(curent pentru alimentarea consumatorilor). Infasurarea serie, de care spuneam la inceput ca a fost montata in serie la dinam si contactul fix, daca nu ar exista in timpul functionarii dinamului si ar creste numarul de consumatori, curentul atinge valori atat de mari, incat sa scada tensiunea la bornele dinamului sub valoarea de deschidere a contactelor C-D, ceea ce duce la deconectarea dinamului de la sarcina si cresterea rapida a tensiunii la borne. Odata cu cresterea tensiunii, C-D inchide contactele si face ca tensiunea dinamului sa scada( debiteaza pe acumulator) si sa intrerupa contactele, lucru care se repeta rapid cu efect in uzura contactelor 3 si 4. Aceste contacte se deschid cand UDINAM< Uacumulator, pentru ca acel current invers care trece de la accumulator la dinam, trece prin infasurarea serie, produce un camp magnetic opus campului produs de infasurarea derivatie, il slabeste pe acesta, iar forta elastic a resortului 6 atrage armature mobile si deschide contactele 3 si4.

 

post-74268-0-55442700-1507367941_thumb.jpg

post-74268-0-41655700-1507367950_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nelule poate sunt mai incet la minte dara eu care stiu despre ce este vorba am citit de trei ori si tot nu te-am inteles. Cred ca te-ai complicat in explicatii.

 

"iar in serie cu acest circuit se monteaza o infasurare de magnetizare serie 7 . Ea are sensul de infasurare astfel incat la trecerea unui curent dinspre generator catre acumulator, sensul de magnetizare al infasurarii series sa fie acelasi cu sensul infasurarii de magnetizare, deci forta de atractie a electromagnetului creste"

 

Infasuraraea suplimentara este pentru a scadea forta de atractie a electromagnetului.

 

De ce e pusa e explicat aici, corect, dar nu se intelege cum reuseste sa-si faca treaba.

 

"Infasurarea serie, de care spuneam la inceput ca a fost montata in serie la dinam si contactul fix, daca nu ar exista in timpul functionarii dinamului si ar creste numarul de consumatori, curentul atinge valori atat de mari, incat sa scada tensiunea la bornele dinamului sub valoarea de deschidere a contactelor C-D, ceea ce duce la deconectarea dinamului"

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vlad

In functie de sensul curentului cum este parcursa acesta infasurare produce un camp care se insumeaza sau se scade din campul magnetic al infasurarii de derivatie, adica sens curent Dinam/Generator care acumulator, sau invers.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schemele pentru episodul 3 sunt incomplete. Adauga te rog si partea de control a excitatiei - este cea care controleaza valoarea tensiunii in circuitul exterior.

Reia rationamentul pentru a avea totul la un loc. Daca ai nevoie sa inlocuiesti in postul 65 - spune-mi si te ajut

Nici o implementarea auto nu merge cu excitatie fixa asa cumaidesenat tu. Ar insemna sa ai fluctuatii masive de tensiune in circuitul exterior cu consecintele aferente (becuri arse si cerc de foc la colector - care se poate datora si cresterii tensiunii de comutatie pt un curent dat, nu doar a curentului la tensiune constanta).

 

p.s. vezi ca releul are o componenta in serie cu circuitul de forta ? :D ai desenat singurel

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vlad

In functie de sensul curentului cum este parcursa acesta infasurare produce un camp care se insumeaza sau se scade din campul magnetic al infasurarii de derivatie, adica sens curent Dinam/Generator care acumulator, sau invers.

Da corect dar eu consider ca "misiunea" ei finala este de a scadea campul in asa fel incat la disparitia ei campul sa se intareasca pentru a accentua histerezisul atat de necesar "vietii" contactelor releului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schemele pentru episodul 3 sunt incomplete. Adauga te rog si partea de control a excitatiei - este cea care controleaza valoarea tensiunii in circuitul exterior.

Reia rationamentul pentru a avea totul la un loc. Daca ai nevoie sa inlocuiesti in postul 65 - spune-mi si te ajut

Nici o implementarea auto nu merge cu excitatie fixa asa cumaidesenat tu. Ar insemna sa ai fluctuatii masive de tensiune in circuitul exterior cu consecintele aferente (becuri arse si cerc de foc la colector - care se poate datora si cresterii tensiunii de comutatie pt un curent dat, nu doar a curentului la tensiune constanta).

 

p.s. vezi ca releul are o componenta in serie cu circuitul de forta ? :D ai desenat singurel

Iar o iei razna....

Este generator de c.c cu excitatie derivatie nu vezi schema, spun eu de excitatie separata...in rest ce spui sunt fara sens. In plus, iti place sa denumesti tu circuitele dupa cum vrei, forta, comanda, suge curentul, etc. Mai ai putin si reinventezi EELECTROTEHNICA.. :crack: Da, ma ajuta o blonda la desene/scheme pentru ca este profesoara gimnastica/aerobica la sol :) Nu vrei sa incerci sa desenezi si tu o schema

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hmm, si eu consideram postul lui @ZIDU' o oferta de pace :duel:

"Daca ai nevoie sa inlocuiesti in postul 65 - spune-mi si te ajut"

 

"Nici o implementarea auto nu merge cu excitatie fixa"

 

Doua valori ajung?

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ZIDU este sinusoid, nu sunt sigur ce doreste :) Pentru functionarea dinamul se magnetizeaza, am scris in episodul 2.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Scriu tot in postul asta pentru a nu amestca lucrurile cu capitolul 3 care e altceva"

 

@ZIDU' acum ti-am citit completarea care nu are nicio legatura cu ce spun eu & comp, e ca-n filmele cu prosti noi vorbim de masina electrica tu vorbesti de toata instalatia, bine ca nu am intrat in invatamatul superior ca asistent cand mi s-a propus pentru ca daca dadeam peste multi ca alde (nu ALDE cel ce vrea sa ne numere ouale) ca tine ajugeam direct la Balaceanca.

 

Ia-ti in primire postul de moderator si nu mai bruia aiurea topicul omului, cand doi iti spun ca eti beat, te duci si te culci.

Daca tu nu intelegi ceva elementar sau te faci ca nu intelegi ca doar oi fi baut apa dupa paulynos te rugam frumos sa te abtii si sa nu mai generezi "flame"

 

Acest post daca se va sterge va aparea din nou si din nou cu report la Dzeu stie cine pentru ca e inadmisibil ce faci.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Iar o iei razna....

Este generator de c.c cu excitatie derivatie nu vezi schema, spun eu de excitatie separata...in rest ce spui sunt fara sens. In plus, iti place sa denumesti tu circuitele dupa cum vrei, forta, comanda, suge curentul, etc. Mai ai putin si reinventezi EELECTROTEHNICA.. :crack: Da, ma ajuta o blonda la desene/scheme pentru ca este profesoara gimnastica/aerobica la sol :) Nu vrei sa incerci sa desenezi si tu o schema

nenea, limbajul si termenii respectivi sunt pentru a cobora lucrurile putin spre nivelul vostru.

 

Excitatia aia in derivatie are si ea parte de o sectiune de control din releu (stii tu - firul ala care vine la DF). Fa un bine si completeaza schema aia, eu nu am rabdare la desen si clar ma bati la caligrafie.

post-351-0-67344500-1507405668_thumb.jpg -vezi acici ca excitatia trece prin releu, nu direct de la borna bateriei.

Reia explicatia ca sa spui complet si corect cum functioneaza un dinam auto. Raspunde la intrebarea: Cum se face controlul tensiunii la bornele generatorului?

 

Suplimentar: care este rolul becului de indicare a incarcarii in unele circuite cu dinam? dece nu incarca motoreta daca becul e ars?

» Post actualizat in 07 Oct 2017 19:34

"Scriu tot in postul asta pentru a nu amestca lucrurile cu capitolul 3 care e altceva"

 

@ZIDU' acum ti-am citit completarea care nu are nicio legatura cu ce spun eu & comp, e ca-n filmele cu prosti noi vorbim de masina electrica tu vorbesti de toata instalatia, bine ca nu am intrat in invatamatul superior ca asistent cand mi s-a propus pentru ca daca dadeam peste multi ca alde (nu ALDE cel ce vrea sa ne numere ouale) ca tine ajugeam direct la Balaceanca.

 

Ia-ti in primire postul de moderator si nu mai bruia aiurea topicul omului, cand doi iti spun ca eti beat, te duci si te culci.

Daca tu nu intelegi ceva elementar sau te faci ca nu intelegi ca doar oi fi baut apa dupa paulynos te rugam frumos sa te abtii si sa nu mai generezi "flame"

 

Acest post daca se va sterge va aparea din nou si din nou cu report la Dzeu stie cine pentru ca e inadmisibil ce faci.

Vlad, observi ca v-am permis destule lucruri pe aici. Am sa sterg lucrurile offtopic si cele in care sariti calul neconstructiv. Tine minte cuvintele auto si moto din titlu

Pana acum am identificat cateva carente in cunostintele voastre si am oferit cateva explicatii de baza, insotite de exemple practice pentru a face notiunile mai accesibile.

 

Daca ceva nu ti se pare in regula in ce am scris eu - descrie cu liniuta de la capat. Sunt sigur ca asa vei reusi sa aprofundezi notiunile si in final te ajut sa le intelegi.

De exemplu - orice chestie in care discuti despre curentul debitat de un generator in orice conditii introduce in discutie circuitul exterior, chiar daca e vorba de un fir care scurtcircuiteaza bornele. Fara el nu ar exista curent ci doar tensiune la borne.

 

Daca tot discutam de flame uite o pastila mica:

Bateria este consumator sau sursa intr-un circuit auto care functioneaza in parametrii ?

Editat de ZIDU'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ZIDU

Trebuie sa-ti faci o ordine in modul de intelegere a fenomenelor electrice, de aceea eu ti-am recomandat si iti recomad, inca o data sa studiezi cu atentie:

-notiunea de intensitate a curentului electric;

- potentialul electrostatic, tensiunea electrica si teorema potentialului electrostatic;

-puterea electrica in c.c si c.a:

-CIRCUITUL SERIE SI PARALEL ( ai lacune mari, nu identifici tipurile de circuite);

-sursa ideala si reala de tensiune:

-sursa ideala si reala de curent;

-conexiunile corespunzatoare pentru tipurile de surse de mai sus;

- tipuri constructive si functionarea masinii de c.c;

-tipuri constructive si functionarea masinii de c.a;

Te pot ajuta cu o bibliografie selectiva pentru a intelege mai usor, spune daca doresti, imi place sa ajut :)

 

Sezonul1/Episodul 4 _Relee regulatoare de tensiune pentru dinam

Pentru ca dinamul sa alimenteze consumatorii/receptoarele cu o tensiune constanta sis a incarce mai mult sau mai putin acumulatorul se monteaza in parallel cu dinamul regulatoare de tensiune, care conecteaza dinamul in paralel cu acumulatorul. Tensiunea electromotoare a dinamului este direct proportional cu turatia si curentul de excitatie, astfel ca la variatia de turatie trebuie sa se regleze curentul de excitatie in sens invers/sa scada, astfel incat tensiunea de la borne sa se mentina constanta. Aici intervine releul regulator de tensiune (RRT). De asemenea, variatia de sarcina/consumatorii electrici, modifica tensiunea dinamului, si astfel, din nou, RRT trebuie sa intervina pentru a creste tensiunea, pentru ca acesta scade la cresterea sarcinii( din nou se vede rolul dinamului de GENERATOR DE CURENT). Pentru regalarea tensiunii s-au utilizat/se mai utilizea relele regulatoare electromagnetice cu contacte vibratoare, relee regulatoare electromagnetice transzistorizate, iar variant avansata relee regulatoare tranzistorizate.

Protejarea dinamului de curentii de surparsarcina se realizeaza cu un releu regulator de current(RRI) care va fi tratat separat.

Discutam acum de releul regulator de tensiune electromagnetic cu contacte vibratoare.

Principiul de baza este variatia curentului de excitatie in functie de modificarea turatiei si consumului de curent, prin introducerea sau scurtcircuitarea rapida a unui resistor suplimentar RS introdus in infasurarea de excitatie a dinamului( vezi schema). Constructiv RRT este compus dintr-un miez ferromagnetic 1 rigidizat cu suportul S de cadrul de bara, pe miz se fixeaza o infasurare 2 alimentata in dervatie de la generator cu rol de magnetizare a releului si a produce forta de atractie a armaturii mobile 4. Armatura are la capatul liber contactul mobil 3, contact care lucreaza cu contactul fix 3(contactele sunt realizate din argint). In plus, aceasta armatura mobila se fixeaza de miezul magnetic prin intermadiul unei lamele bimetal cu rol de a regla forta de apasare intre contacte in functie de temperatura mediului ambient. Conatctele sunt normal inchise prin intermediul arcului 5, iar rezistenta RCT compenseaza influentele variatiei de temperature generate de care trecerea curentului prin infasurarea RRT. Dupa cum se vede din schema, in paralele cu contactele RRT se monteaza rezistorul suplimentar RS. De asemenea, RRTul permite realizarea a doua reglari mecanice prin intermediul a doua suruburi de reglaj, unul pentru intrefier intre mizul magnetic si lamella, si al doilea pentru tensionarea arcului de mentinere a lamelei in partea superioara.

FUNCTIONARE: circuitul de excitatie al dinamului cand contactele sunt inchise se inchide pe traseul: peria P1- borna A- borna A1-contactele RRT-borna B1-bor B dinam-infasurarea de excitatie-peria P2-masa-infasurarea indusului-peria P1. Cand tensiunea la bornele dinamului este normal in limitele(13,5-14,5)V contactele raman inchise pentru ca forta exercitata de resort este mai mare decat forta electromagnetica a electromagnetului RRT. La cresterea tensiunii generate de dinam peste limita normala, creste curentul prin RRT, iar fluxul magnetic produce o forta electromagnetica care atrage armature mobile si deschide contactele RRT, astfel introducand in infasurarea de excitatie a dinamului pe RS, rezistenta de sarcina si astfel scazand valoarea curentului de excitatie. Odata cu scaderea curentului de excitatie scade si fluxul magnetic inductor al dinamului, astfel incat tensiunea generata de catre dinam scade, dar in acelasi timp si curentul prin infasurarea 2 a electromagnetului RRT. In acest caz, scaderea curentului prin infasurareea RRT, duce la scaderea fortei electromagnetice a electromagnetului si tragerea armaturii mobile 4 in sus de catre arcul/resortul 5, rezultatul fiind inchiderea din nou a contactelor RTT si scurtcircuitarea rezistorului suplimentar (RS). Astfel, etapele se repeta si RRT mentine o tensiune la bornele dinamului constanta. Dupa cum se observa din graficul caracteristicii, curentul de excitatie maxim se obtine la turatia minima, in acest caz in circuit este numai rezistenta infasurarii de excitatie, iar curentul de excitatie minim se obtine la turatie maxima cand in circuitul de excitatie este introdus rezistorul suplimentar(RS). Trebuie spus ca RRT-ul regleaza tensiunea numai pana la o turatie maxima dependenta de valoarea aleasa pentru rezistorul suplimentar. Schema este pentru RRT cu un singur rand de contacte/o singura treapta, dar exista si varianta cu doua trepte/doua randuri de contacte, la care pentru cazuri cand tensiunea generata de catre dinam creste peste valoarea admisa(15V) armatura mobila este atrasa de mize si inchide al doilea rand de contacte, astfel introducand un alt resistor suplimentar RS2 de valoare mai mare decat primul. Pentru imbunatatirea functionarii RRT-ului electromagnetic se introduce rezistenta/rezistor de accelerare in serie cu rezistorul suplimentar, sau diferite rezistoare si infasurari de egalizare, compensare sau corectie.

 

Continuam..

post-74268-0-54267800-1507407897_thumb.jpg

post-74268-0-62677500-1507407908_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte rar vei gasi in lumea auto dinamuri pe 12volti sau mai mult. In lumea moto - deloc (au fost incercari de conversie la 12v dinam fara a fi fiabile datorita dimensiunilor colectorului).

Ar trebui sa revizuiesti tensiunile mentionate mai sus.

 

Rezistorul ala suplimentar este defapt becul de indicare al incarcarii - in majoritatea aplicatiilor auto-moto (motivul pt care e bine sa il lasi la puterea originala si sa nu pui led). Valoarea lui este aleasa in asa fel incat sa nu se poata depasi valoarea tensiunii nominale la bornele dinamului pe toata plaja de turatii de actionare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...