Jump to content


Alatura-te grupului nostru pe FaceBook! Like & share! Like & share! Alatura-te grupului nostru pe FaceBook!
Photo

Rulmentii de jug - Schimbarea corecta si completa a acestora

rulmenti jug

  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#21 nervOptik

nervOptik

    Mitocan

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,172 posts
  • Gender:Male
  • Location:Black Country
  • Interests:porn
  • Moto: Pegas dinala cu aripi
  • Numar: 43 jumate
  • Club: STF :)

Posted 24 March 2017 - 11:14 PM


Tot respectul pentru o descriere mai ceva ca si in manualul producatorului.


Multumesc :)
I STOPPED FIGHTING MY INNER DEMONS - We are on the same side now
fuck-you-keyboard-slap-10341.gif

#22 ZIDU'

ZIDU'

    Sustinator

  • Super Membru
  • PipPipPipPip
  • 7,028 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Moto: ij 56 + bmw f650 dakar
  • Numar: TR 90 AUM B 67 AHB

Posted 25 March 2017 - 11:01 PM

Salutare

Am cateva completari pentru subiectul asta. unele adauga etape, altele sunt tips and tricks :)

In primul rand: Nu mereu ese necesar sa schimbu rulmentii de la jug. De multe ori o reglare a jocului le poate prelungi viata. Ce spun acum se aplica atat la reglajul initial al jocului cat si la reglajul dupa ceva kilometrii. Manualul indica reglaj inainte de schimbare !

Cu mobra pe cric si roata fata in aer se trage de roata perpendicular pe furca. Jocul trebuie sa fie zero (atentie sa nu provina din furca, e alt subiect). Daca exista joc, inainte de a verifica punctele in care agata asa cum e descris in primul post, este necesar sa reglati jocurile astea.

Metoda de reglare a jocurilor poate fi empirica - daca nu aveti manual sau asa cun scrie in manual. 

Iata ce recomanda BMW la f650 GS

Slacken round nut (6) with pin-wrench adapter,
BMW No. 31 6 521, then tighten to 25 Nm.
• Turn forks back and forth twice from lock to lock,
and leave the forks at the full left lock position.
• Mark a 40 mm (1.58 in) arc with adhesive tape or
similar (arrow) around the circumference of the
locking plate at the steering head.
• Align the mark on pin-wrench adapter,
BMW No. 31 6 521, with the right-hand end of
the marked arc.
L Note:
40 mm (1.58 in) around the circumference of the
locking plate corresponds to an angle of rotation
of 60 °.
• Turn the round nut clockwise until the pointer on
pin-wrench adapter, BMW No. 31 6 521, reaches
the left-hand end of the marked arc.
• Remove the mark/adhesive tape from the locking
plate.
e Caution:
Check the mating faces of the fork bridge and
knurled nut, rub down with an oilstone if necessary
and clean.
• Tighten counter-tube (4).
• Install fork bridge.
• Tighten locknut (5).
• Tighten the clamping screws at fork bridge (3).
• Check play and freedom of movement.
 
Evident - eu nu am cheia aia care m-ar ajuta sa strang la 25 Nm. Folosesc alte metode: 
Strangeri iterative pana cand am strangerea corecta in rulmenti. Momentul aste este ala in care ghidonul (jugurile cu toate accesoriile) nu se roteste singur sub greutatea lor pe care o are, daca dai un impuls absolut minim - merge pana la capat fara ezitare. Strangi mai tare - o sa fie nasol in mers. se misca mai liber -iarasi e naspa, joc prea mare. 
Dupa ce ai reglat jocul verifici daca agata. in caz ca agata singura solutie e sa schimbi rulmentiii. 
In cazul in care te apuci de schimb viata ta va fi mult mai usoara dac ai pe aproape un feon industrial (cam 65 lei unul de 2000w) si o tzeava de pvc gros in carne care poate sa intre peste (sa-mi bag cricu ca nu mai stiu exact cum ii zice. buna berea ) tija aia pe care sta partea interioara a rulmentului de jos 
Rulmentii vor intra si iesi mai usor daca incalzesti piesele. La scoatere merita sa incalzsti zona inainte de a folosi dalta - pana pe la 100 grade. Daca nu ai termometri scuipi pe piesa, trebuei sa sfaraie :) . La montaj incalzesti doar inelul interior. Vei fi surprins ca impingi cu teava aia de PVC doar cu mana sa il asezi peste garnitura de praf. Daca bag inelele exterioare - incalzesti cadrul - zona in care intra rulmentii.
Dupa ce termini tot - verific iarasi miscarea stanga dreapta si jocul in rulmenti.
 
directia mobrei e afectata de cateva probleme:
1) daca ai joc in rulmenti se scimba unghiul furcii. Chiar si o schimbare de 1 grad da o perceptie total diferita. Sa nu mai vorbim de ununghi variabil ca in cazul jocurilor. Intri in curba si te distrezi :)
2) Daca ai uzura cauzata de incarcarea statica (bile amprentate de la wheelie la rulmenti noi cu putini km) - chestia asta va interfera cu manevra de counter teering. Subtil dar destul cat sa ramai cu un gust amar in curbe
3) daca strangi prea tare chestia asta iarasi va interfera cu counter steeringul si  sa ti se para ca mobra e nasoala in cazuri subtile sau o sa ai probleme mari in curbe.

Edited by ZIDU', 25 March 2017 - 11:03 PM.


#23 ktor

ktor

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bacau
  • Moto: CBR F4
  • Numar: Ceva, alb cu albastru
  • Club: lub:ub:b

Posted 13 April 2017 - 11:20 AM

bun topicul, bravo.



#24 DIU 46

DIU 46

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 154 posts
  • Gender:Male
  • Location:SM
  • Interests:tot ce tine de 2 roti
  • Moto: CB 500 XA
  • Numar: SM xxx
  • Club: motociclism.ro

Posted 14 April 2017 - 10:03 PM

Nu vreau sa fac pe desteptul, insa incurajat de un moderator de aici am decis sa punctez cateva chestii de bun simt legate de rulmentii de jug.

Stiu ca sunt multe serivece-uri si multi mecanici, unii mai buni si altii mai putini buni. Poate ca daca fiecare dintre noi am pune cate un tutorial despre cate o componenta a motocicletei, am invata unii de la altii si am devenii cu totii mai buni si am avea clienti mai multumiti ...

 

In primul rand vreau sa punctez inca de la inceput ca aceasta nu este o procedura usoara pentru motociclistul de rand cu aptitudini tehnice minime, ci mai degraba, pentru a fi facuta in conditii optime de timp si siguranta intr-un service autorizat moto.

 

In cazul de fata am schimbat rulmentii de jug de la un Street Triple 2016 care avea doar 5000 mile. Pot sa va spun ca motociclistul a  marturisit ca-i place sa se dea pe-o roata, asta insemnand ca la fiecare "aterizare" rulmentii aia aveau de suferit cate un pic ... cate un pic.

 

attachicon.gif20170103_131406.jpg

 

Schimbarea complea si corecta a rulmentilor de jug

 

Rulmentii de jug au o importanta foarte mare in mersul motocicletei si deobicei sunt trecuti cu vederea de cele mai multe ori chiar si de tehnicienii RAR si ITP. Ei sunt aceia care ajuta la o virare precisa, si de multe ori, alaturi de roata fata correct echilibrata si suspensia servisata,  elimina voblajul si dificultatea de a lua viraje rapide la viteze mari.

 

Verificare:

1.       Se suspenda motocicleta astfel incat roata fata sa nu atinga pamantul.

2.       Se deconecteaza amortizorul de ghidon daca exista unul.

3.       Cu viteza foarte mica si cu foarte putin effort (eventual cu un singur deget) se misca ghidonul dintr-o parte in alta de cateva ori. Daca simtiti mici opintiri din loc in loc pe parcursul acestei miscari, atunci rulmentii vor trebui schimbati. Opintirile se simt ca niste magneti din loc in loc pe raza virajului care cateodata trag ghidonul din mana, iar imediat dupaia opun rezistenta pana la urmatoarea atractie.

 

Cauza:

Ce se intampla defapt in rulment? De-a lungul timpului, rulam in mare parte pe drum drept, probabil 70% dintr-un traseu este drept, iar toate micile protuberante ale drumului se duc in amortizoare care preiau aproape tot socul, insa restul se duce mai departe in rulmentii jugului.  Din aceasta cauza, bilele fac un fel de lacas in camasa interiora si exteriora al rulmentului. Un fel de cuib, pt ca in pozitia aia petrec cel mai mult timp (la drum drept) si primesc destule socuri incat sa se deformeze atat ele cat si camasile la nivel micrometric.

attachicon.gif20170103_135959.jpg

 

Servisare:

Fiecare fabricant de motocicleta are propriile sisteme de siguranta sau design, iar prin acest lucru se intelege ca trebuie sa verificati mai intai daca aveti tot ceea ce va trebuie pentru a incepe aceasta operatiune. Spre exemplu Ducati si MV Agusta au piulita jugului superior speciala. (Totusi, se poate deschide cu o moneda prinsa intr-un cleste autoblocant dupa ce se desface surubul de cuplu care are un cap de imbus) BMW are alt system, si tot asa … de aceea v-as sugera sa mergeti la un service autorizat sa faceti aceasta operatiune, mai ales daca nu ati mai tinut un ciocan in mana sau nu stiti in ce parte se desface o piulita.

 

Ce va trebuie:

Kitul complet de rulmenti de jug ce consta intr-un ansamblu rulment inferior si unul superior (in multe cazuri sunt la fel)

Fiecare ansamblu de rulment este compus din: camasa exterioara, cusca cu bile, camasa interioara si saiba cu margine de cauciuc care este defapt garnitura de praf.

Scule minimale si unelte care va fac viata usoara daca nu dispuneti de scule speciale pentru extractia de rulmenti de pe axul jugului:

1.       Ciocan (500 gr)

2.       Dalta (aprox 8– 10mm latimea lamei)

3.       Un ax drept cam de 20 cm lungime si 8-10 mm diametru (sau de lungimea distantei dintre juguri plus cat sa il tineti strans in mana)

4.       (De preferat un polizor unghiular)

5.       Discuri de aluminiu de diverse marimi pentru batut gulerele exterioare (Nu folositi de otel, inox sau alte materiale tari)

6.       Vaselina de rulmenti sau Universala (Nu rosie pentru garnituri, nu de ceramica si nu de cupru)

7.       Valorile cuplurilor de strangere pentru clamparea tuburilor in juguri si pentru axul jugului (de preferat – daca nu le gasiti, puteti folosi tabelul pus de userul ZIDU’

 

Servisarea:

1.       Se incepe prin inlaturarea etrierului/lor de pe jambele inferioare si a tuturor prinderilor de pe jug (clame furtune de frana/cabluri abs/ etc … )

2.       Se va inlatura roata fata

3.       Se inlatura aripa fata

4.       Se vor inlatura telescoapele

5.       Se desface piulita superioara a axului jugului (Atentie – la multe motociclete cu ghidon dintr-o bucata trebuie inlaturat si ghidonul si asezat intr-un mod convenabil peste bord sa nu va incurce)

6.       Se extrage jugul superior

7.       Se desfac piulita si contrapiulita axului jugului (daca este cazul si tablita de blocare) in tot acest timp tinand cu cealalta mana jugul inferior

8.       Se inlatura saiba de praf, gulerul interior si cusca cu bile din partea superioara (pastrati pentru moment saiba de praf – in unele cazuri chiar si la piese OEM saibele de praf noi au defecte de fabricatie sau cauciucul de pe margine a fost strivit la transport)

 

Inlaturarea camasii interioare a rulmentului de pe axul jugului:

Stiu ca exista 2 tipuri de unealta pentru a scoate gulerul interior de pe axul jugului, insa nu am vazut la niciun service sau reprezentanta la care am lucrat sa aibe asa ceva. Extragerea rulmentilor sunt treaba de barbati cu ciocan...

 

 

  In prima faza, verificati jugul inferior inainte sa incepeti lucrul la el (semne de fisura sau vopsea sarita) si il curatati bine cu o carpa si brake cleaner

attachicon.gif20170103_132311.jpg

 

Urmatorul lucru este sa incepti extractia camasii interioare de pe ax. Aici va trebuie dalta si ciocanul. Pozitionati atent dalta intre baza saibei de praf si marginea camasii, apoi loviti o singura data si repozitionati dalta daca este cazul. Nu va temeti ca saiba de praf se va distruge, alta modalitate mai pasnica nu este. Dupa primele 2 lovituri vezi vedea camasa deja distanta fata de baza jugului, asa ca trebuie sa pozitionati dalta intr-un unghi din ce in ce mai ascutit si sa rotiti jugul pe ambele parti sa loviti doar in camasa, nu si in ax.

Daca din intamplare ati lovit axul, nu uitati sa il polizati locul respectiv un pic cu pila transversal inainte sa puneti noua saiba si camasa.

attachicon.gif20170103_132451.jpg

attachicon.gif20170103_132536.jpg

attachicon.gif20170103_132754.jpg

 

Prindeti camasa interioara pe care tocmai ati scos-o de pe axul jugului intr-o menghina si faceti o taietura ca in imagine, apoi rasuciti camasa 180 grade si pe partea cealalta faceti doar o crestatura. Puneti saiba de praf cu marginea cauciucata in sus, puneti camasa noua pe ax, apoi camasa veche pe care tocmai ati crestat-o peste cea noua. Folositi o teava curata (eu folosesc un tub de furca) si bateti camasile una peste alta pana ajung la capat. Apoi introduceti o surubelnita plata in taietura de la camasa veche si rasuciti un pic sa o cascati ca sa o extrageti, apoi stergeti bine si aplicati din abundenta vaselina pe cusca cu bile si pe camasa.

attachicon.gif20170103_133231.jpg

attachicon.gif20170103_133303.jpg

attachicon.gif20170103_133605.jpg

attachicon.gif20170103_133657.jpg

attachicon.gif20170103_133907.jpg

 

 

Urmatorul pas este sa scoateti camasile exterioare de pe gatul cadrului. Pentru asta va trebuie tija lunga de care ziceam in prima parte si ciocanul. La acest model de motocicleta exista niste lacase in care sa bagi tija ca sa poti lovi direct in camasa, la altele nu exista asta. Din acest motiv va trebui sa fiti foarte atenti si sa aveti o iluminare destul de buna sa urmariti unde loveste capatul tijei. Daca din greseala loviti in gatul cadrului si acesta este din aluminiu, se poate fisura si asta inseamna dauna totala.

Cand loviti, mutati tija dupa fiecare lovitura, astfel incat sa scoateti camasa cat mai drept posibil.

Dupa ce ati facut acest lucru si de jos in sus pentru extractia camasii de sus, curatati bine gatul cadrului cu break cleaner si carpa si apoi aplicati o pelicula foarte fina de ulei sau wd40.

attachicon.gif20170103_134320.jpg

attachicon.gif20170103_134332.jpg

 

Acum a venit timpul sa bateti noile camasi exterioare in gatul cadrului. Aici va trebuiesc discurile de aluminiu. Se incepe cu camasa superioara astfel ca tot spanul si gunoiul sa mearga jos unde inca nu este nimic. Se pune cu mana camsa in capatul gatului, se alege discul potrivit si apoi se bate cu ciocanul avand in vedere ca trebuie sa intre drept pe cat posibil. Nu veti stii cand va ajunge camasa in capat si daca este dreapta decat dupa sunetul loviturii. Este un sunet mai plin, mai  cu ecou cand camasa a ajuns unde trebuie. Cand inca mai are de alunecat, sunetul este mai spart, mai scurt, mai sec. Nu stiu cum sa explic un sunet ... 

attachicon.gif20170103_134345.jpg

attachicon.gif20170103_134551.jpg

attachicon.gif20170103_135120.jpg

attachicon.gif20170103_135114.jpg

 

Partea de final este simpla si naclaioasa ... se aplica vaselina pe camasa exterioara de sus, apoi naclaiti un pic si cusca cu bile superioara si o puneti peste camasa, apoi camasa interioara, apoi garnitura de praf ... Cu mana stanga (daca sunteti dreptaci) introduceti axul jugului inferior pe gatul cadrului si cu mana dreapta tineti ansamblul rulment de sus pana cand centrati axul sa intre prin el.

attachicon.gif20170103_135521.jpg

 

Aveti grija cum strangeti  piulitele din capul axului !!!

Prima data strangeti la mana, apoi rotiti jugul stanga dreapta cateva viraje complete si vedeti daca "agata" pe undeva.

- Daca agata,inseamna ca una dintre camasile exterioare de pe gatul cadrului sunt strambe !!! Nu fortati, si nu strangeti piulita mai tare cu gandul ca se indreapta singure, ca nu se va intampla asta, trebuie sa scoateti jugul dinnou si sa mai bateti o data cu discurile de aluminiu.

- Daca se roteste usor si liniar, se strange piulita mai tare in timp ce rotiti mereu st/dr de jug pana cand simtiti ca incepe si opune rezistenta mai mare, atunci va opriti si puneti contrapiulita si tablita de blocare.

Am auzit teorii cum ca strangi tare, si apoi dai juma de tura inapoi, mie personal nu mi-a iesit si poti sa strici si rulmentii, asa ca in decursul anilor am invatat sa simt la mana si sa opresc atunci cand trebuie.

Dupa ce puneti furcile si roata la loc si strangeti tot, lasati motocicleta suspendata de fata si apucati ferm cu mainile de baza telescoapelor (la axul rotii) si impingeti cu putere in fata si in spate pentru a verifica daca exista joc in axul jugului. 

Atentie!! - dupa primii 10-15 km dupa aceasta operatiune mai verificati inca o data jocul axului, de aceasta data cu dumneavoastra pe motor, frana fata blocata si impins puternic in fata si apoi imediat tras in spate. Daca se simte joc sau o trosnitura in jug atunci trebuie sa mai strangeti piulitele axului.

 

Multa atentie si pregatiti-va sa va ia in jur de 3-4 ore la prima tentativa, iar pentru mecanicii care deja ar trebuii sa fie familiarizati cu procedura intre 1 si 2 ore de manopera din momentul punerii mobrei pe rampa. 

 

Daca aveti completari, contestari sau intrebari va rog sa le postati

Felicitari pentru explicatii, poze si rabdare !!!  :10:  



#25 skin_psv

skin_psv

    Nou venit pe forum!

  • Membru
  • 15 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Moto: GSXR600

Posted 10 June 2017 - 10:25 PM

Am o intrebare legata de doua din problemele ce pot fi constatate la schimbarea rulmentilor.

 

1. Am intalnit o situatie in care marginea aceea din cadru ce sustine camasa mai era doar pe jumatate.

Ma refer la marginea de cadru ce nu permite camasii sa circule libera in sus, respectiv in jos, pe tubul pt jug.

 

2. In alta situatie existau urme de la rulmetii cu bile rotunde chiar si pe marginea cadrului din jurul camasii.

 

Imi pare rau ca nu am niste poze ca sa explic mai bine la ce ma refer, dar sper ca se intelege.

 

In ce masura pot afecta astfel de lucruri buna functionare a jugului si cum se pot remedia?



#26 ZIDU'

ZIDU'

    Sustinator

  • Super Membru
  • PipPipPipPip
  • 7,028 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Moto: ij 56 + bmw f650 dakar
  • Numar: TR 90 AUM B 67 AHB

Posted 11 June 2017 - 10:36 PM

incearca sa desenezi....  poate elimina ambiguitatea



#27 radu2000v

radu2000v

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 118 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu
  • Moto: KTM 300 EXC, Beta Rev3
  • Club: -

Posted 12 June 2017 - 01:15 PM

Eu asa mi-am schimbat rulmentii la EXC-F 450:

Baietii astia mai au si alte chestii interesante la ei pe site: http://www.garagenight.tv/







Also tagged with one or more of these keywords: rulmenti jug

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

DMCA.com Protection Status