Sari la conținut

TOTUL despre semnalizare directie si semnal 'hazard' la moto


Postări Recomandate

Salut,

Deoarece am vazut in ultima perioada multe discutii deschise despre problema semnalizarii /semnal avarie la motociclete, si aici cele mai multe sunt la trecerea de la releul clasic( electromagnetic/electrotermic) cu semnalizare prin becuri(lampi incandescente) la semnalizare cu LED. O sa discut de situatiile intalnite pentru diferite tipuri de semnalizari, si cum se pot rezolva. Experientele voastre sunt bine venite pentru a completa topicul, astfel incat sa rezolve aproximativ toate problemele care apar si sa fie simplu de inteles pentru toti.

Releele folosite in instalatia de semnalizare optica a motocicletei pot fi:

- releu electromagnetic/electrotermic ( sunet strident);

- releu electronic ;

Daca instalatia are releu de semnalizare clasic, atunci LED-urile clipesc mai repede decat este normal( depinde de releu), in acest caz se intervine in instalatie cu modificari.

REZOLVARI

1) se schimba releul clasic de semnalizare cu unul electronic de tipul Electronic LED Flasher(0,02-20 A) și care trebuie sa fie prevazut cu acelasi numar de pini si pozitionare ca cel original pentru a evita modificari. Daca nu, se fac modificari de conector si adaptari.

2) pastrarea releului clasic, dar montarea de rezistoare care compenseaza diferenta de putere intre becul de semnalizare cel clasic și cel de tip LED. Releul clasic funcționeaza corect cu LED-uri daca are in sarcina curentul avut initial pe fiecare ramura/parte( fata dreapta+spate dreapta). Practic, se pot utiliza rezistoare de 10 ohmi / 25W care se monteaza in paralel cu fiecare semnalizare cu LED, dar cu radiator de racire, identificare spatiu, etc.

Acum, aceste relee electronice au mai multe variante constructive, cu diferentele particulare d.p.d.v al numarul de pini:

-cele cu 2 pini ( B la plus acumulator si L la comutator semnalizare) sunt pana la 12 A, dar suficient ca valoare pentru LED;

-cele cu 3 pini ( B la plus acumulator, E la masa si L la comutator semnalizare);

-cele cu 4 pini( B la plus, E/57 la minus, L la comutator si mai este o iesire pentru avarii/hazard ) pana la 100W, la fel suficient pentru LED,

-cele cu 5 pini( + acumulator, iesire contact cheie, minus, comutator semnalizare si buton avarii).

Unele relee au posibilitatea de a ajusta frecventa de licarire, de obicei trei valori in special la cele cu doi pini. Am facut schema pentru cel cu 5 pini, pe celelalte scheme pentru relee sunt simplificate prin combinarea functiilor si bineinteles a circuitelor. Probleme pot sa apara in situatia cand motocicleta are initial un singur BEC in bord pentru indicarea functionarii semnalizarii atat pe dreapta cat si pe stanga. In acest cat daca se moteaza LED-uri trebuie sa se intervina pe acest circuitul de bord prin montarea a doua diode, ex. 1N 5400.

 

Numai bine,

 

 

post-74268-0-17936700-1464167246_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 74
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

poti face o schema cu un montaj care sa faca lumina de la stopul spate sa clipeasca cand este actionata frana? nu doar sa stea aprinsa la intensitate mai mare, si sa clipeasca. am vazut la cineva si mi s-a parut ca sare mai bine in ochii..

 

stopul este pe LED

 

ms

Editat de ssk
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Derkleine, se poate monta. Cumperi un buton de avarii pentru moto care are trei pini, unul este pentru conductorul care pleaca din releu de semnalizare si se duce in comutatorul de schimbare a directiei, aici il conectezi. Apoi ai doua iesiri tot din butonul de avarii care se conecteaza in circuitele se semnalizare pe stanga si dreapta, adica sunt cele doua circuite care pleaca din comutatorul de semnalizare catre lampi( se poate vedea si in schema).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poti face o schema cu un montaj care sa faca lumina de la stopul spate sa clipeasca cand este actionata frana? nu doar sa stea aprinsa la intensitate mai mare, si sa clipeasca. am vazut la cineva si mi s-a parut ca sare mai bine in ochii..

 

stopul este pe LED

 

ms

Ce tip de iluminare ai pe spate, bec sau aftermarket _led?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca nu poate face asta din tastatura laptopului , l-ai bagat in ceata ... :)

O sai dau mai multe detalii, are Triumph...ce am avut si eu.. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ Dedant ; Ce ti-am zis ? :crack:

@ Darkleine; Mergi la un nene din ala de la voi , ciocolatier /electrician , iti ia 800 de firicei si te-a rezolvat...

Derk, se aude "tacanit" pe undeva la moto cand semnalizezi? Daca il auzi "megi" dupa el si dai de releul de semnalizare. Asta este primul pas :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Derk, se aude "tacanit" pe undeva la moto cand semnalizezi? Daca il auzi "megi" dupa el si dai de releul de semnalizare. Asta este primul pas :)

Nu se aude nimic . Ca suna tobele prea tare. Am un led verde care se aprinde cand semnalizez. Da nici ala nu se vede prea bine ca e pe langa busonul de rezervor si cand bate soarele nu se vede nimic.

 

 

O sa incerc cu motorul oprit sa semnalizez!

» Post actualizat in 25 May 2016 10:03

@ Dedant ; Ce ti-am zis ? :crack:

@ Darkleine; Mergi la un nene din ala de la voi , ciocolatier /electrician , iti ia 800 de firicei si te-a rezolvat...

De 800 de franci vin in RO cu el , il face careva , beau manc o saptamana si ma si intorc :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Semnalizarea de avarie trebuie facuta sa functioneze cu un + prin contact si un + din baterie.

 

1. Butonul de avarie trebuie sa functioneze cand este cheia in contact.

2. Cu avariile clipind trebuie sa poti sa scoti cheia din contact (in pozitia off) si luminile de avarie sa clipeasca in continuare.

3. Daca vine un "gigel" si opreste avariile inchizand butonul, la re-apasarea aceluiasi buton nu se va intampla nimic.

4. fara cheie in contact semnalizarea de avarie nu trebuie sa poata fi pusa in functiune (din cauza de gigei curiosi si bascaliosi)

 

Stima.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tot de la Dedant,cand am avut nevoie eu...

Mare om,mare caracter,jos palaria...

 

Editat de jaman
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu se aude nimic . Ca suna tobele prea tare. Am un led verde care se aprinde cand semnalizez. Da nici ala nu se vede prea bine ca e pe langa busonul de rezervor si cand bate soarele nu se vede nimic.

 

 

O sa incerc cu motorul oprit sa semnalizez!

» Post actualizat in 25 May 2016 10:03

De 800 de franci vin in RO cu el , il face careva , beau manc o saptamana si ma si intorc :)

 

Ce tip de motor ai, 750 sau 650, an de fabricatie?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Derk, se aude "tacanit" pe undeva la moto cand semnalizezi? Daca il auzi "megi" dupa el si dai de releul de semnalizare. Asta este primul pas :)

E un tacanit la ghidon...nu numai cand semnalizeaza...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Semnalizarea de avarie trebuie facuta sa functioneze cu un + prin contact si un + din baterie.

 

1. Butonul de avarie trebuie sa functioneze cand este cheia in contact.

2. Cu avariile clipind trebuie sa poti sa scoti cheia din contact (in pozitia off) si luminile de avarie sa clipeasca in continuare.

3. Daca vine un "gigel" si opreste avariile inchizand butonul, la re-apasarea aceluiasi buton nu se va intampla nimic.

4. fara cheie in contact semnalizarea de avarie nu trebuie sa poata fi pusa in functiune (din cauza de gigei curiosi si bascaliosi)

 

Stima.

 

De acord cu tine si multumesc pentru interventie!! Trebuie sa decizi cum doresti functionare si masurile de protectie. Intrarea/intrarile in butonul de avarii este/sunt de baza. Clasic pe avarii functioneaza la moto prin ignition/contact cheie pe ON, motor pornit sau stationare. Dar, schema poate fi adaptata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poti face o schema cu un montaj care sa faca lumina de la stopul spate sa clipeasca cand este actionata frana? nu doar sa stea aprinsa la intensitate mai mare, si sa clipeasca. am vazut la cineva si mi s-a parut ca sare mai bine in ochii..

 

stopul este pe LED

 

ms

 

Se numeste "brake light modulator", si se cumpara de pe net.

 

Vezi ca exista niste controverse in legatura cu folosirea "clipitorilor". E o chestie noua, si nu se stie cum reactioneaza politistul, RARul sau ITP-ul la aceasta modificare. Unele tari e permis, altele nu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

De acord cu tine si multumesc pentru interventie!! Trebuie sa decizi cum doresti functionare si masurile de protectie. Intrarea/intrarile in butonul de avarii este/sunt de baza. Clasic pe avarii functioneaza la moto prin ignition/contact cheie pe ON, motor pornit sau stationare. Dar, schema poate fi adaptata.

Schema am facut-o deja. Si functioneaza pe motocicleta mea. Am folosit 2 relee si 3 diode plus butonul de avarii.

Numerotam mai sus cateva principii de folosire a butonului de avarii pe moto care difera de cel de pe auto (care este protejat de caroseria masinii - gen "pui avariile, inchizi masina si pleci" ). La moto toate butoanele sunt la vedere si se pot pipai de oricine.

Asta e schema gasita pe net:

post-40812-0-84563000-1464177215_thumb.jpg

 

Sursa: http://www.f650gs.crossroadz.com.au/DiodeRepair.html

 

Stima.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Serban, eu m-am gandit la o schema mai simplificat, care mai poate fi imbunatita cu cateva elemente se semnalizare si protectie. Am considerat un releu electromagnetic clasic pentru comanda farurilor, gen auto cu 4 pini.( schema in attach).

1. Conectezi contactul cheie pe ON avariile nu functioneaza.

2. Actionezi buton de avarii si circuitul se inchide acum prin: plus, buton avarii, contact, bobina releuklui montat in circuit si masa. De aici dupa contactul K 1 al releului care se inchide , campul magnetic al bobinei inchide contactele( contactele mobile) curentul alimenteaza releul de semnalizare, se trece in comutator de semnalizare si asa mai departe...

3. Se trece contact cheie pe OF, dar contactul K1 din releul electromagnetic ramane inchis( o automentinere) , iar avariile functioneaza mai departe.

4. Daca acum opresc avariile din buton, se taie circuitul avariile se sting.

5. Vreau sa pornesc avariile( ignition este pe OK, cheia scoasa) , nu mai pot pentru ca contactul cu cheie este pe OF si contactul K1 din releul electromagnetic este deschis, nu-l pot amorsa decat prin cheie...."gigel" nu are cheia el se poate juca numai cu butonul de avarii/ hazard.

 

O varianta!

 

post-74268-0-51872100-1464179474_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nelule mai sapa ca nu prea functioneaza, degeaba se automentine K1 ca hazard e push. Iti sugerez sa faci o schemea in care hazard (push) sa actioneze un "bistabil" doar cand ai contact cheie. Abia atunci o sa indeplinesti cele cerute de Serban.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

25 lei releu pt semnalizari LED (olx), mai multe modele, tot pe acolo si "modulator" pt lumina de frana. Eu am un stop suplimentar pe suportul de topcase prevazut cu asa ceva, clipeste de cateva ori repede, de 2 (sau 3?) ori lent, dupa care ramane aprins. Imi place de mor :D Cand o veni sorocul de itp ii decuplez firul de masa, la fel daca se ia careva de mine pe strada - remediere pe loc.

Semnalizari LED care sa se si vada mai greutz de gasit, acum am pus niste "becoleduri" in semnalele stock dar parca tot nu se vad ca becurile. Cu rezistente in paralel mi se pare aiurea, consumul e la fel ca si la bec dar ai LED.

Daca ai la contact pozitie a cheii in care poti lasa luminile (pozitia) aprinse, n-ai decat sa alimentezi de acolo releul de semnalizare! A mea are avarii din fabrica si merg cu contactul pus sau in acea pozitie a cheii (care se poate scoate din contact), pozitie in care functioneaza si semnalizarea, deci e alimentat releul asa cum spuneam. In cazul asta ca sa ai avarii trebuie doar un intrerupator cu 2 perechi de contacte (ma rog, unul e comun).

Editat de john17
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In varianta de contact cheie parcare se poate adapta schema lui dedant68 sa functioneze dupa criteriile cerute de Serban, mi-e lene sa o desenez sunt sigur ca o s-o faca el :D

Mentionez ca in acest caz ca sa opresti avaria trebuie sa dai cheia de pe parcare pe off. Altfel bistabil pentru memeorarea comenzii push.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Stroboscop cu timer am eu atat la moto (frana pe led) , cât și la masina (stopul suplimentar ,care este tot pe led ).

Este un circuit de dimensiunile unei cutii de chibrit și se când se acționează frana clipește o perioada prestată , dypa care rămâne aprins .

Și tot așa la fiecare actionare a frânei .

La mine se poate seta rapiditatea cu care sa clipească , cât și timpul alocat clipire pana sa rămână aprins .

Se poate monta și pe bec cu filamentuziasm , dar în cazul ăsta nu se pot face clipire prea dese ....Nu apuca becul sa se aprindă la intensitate maxima .

În schimb ledul se aprinde instant ....tocmai de aia se poate regla ca și un stroboscop .

P.s. scriu de pe telefon și am activata predicția ...De unde și cuvintele astea ....

Editat de ctrad
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nelule mai sapa ca nu prea functioneaza, degeaba se automentine K1 ca hazard e push. Iti sugerez sa faci o schemea in care hazard (push) sa actioneze un "bistabil" doar cand ai contact cheie. Abia atunci o sa indeplinesti cele cerute de Serban.

 

Salut Vlad,

Te rog citeste ce a postat Serban si ce am facut eu :D eu cred ca este la fel. Eu vad si citesc fara ochelari, deocamdata :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Uite fara sa recitesc (nu ochelarii sunt problema fiind miop vad foarte bine de aproape fara) incerc sa-ti spun conditiile enutate de Serban;

1 contact facut - te joci cu avaria cum vrea muschii tai

2. cheia scoasa si plecat la plimbare- Gigel/Dorel nu poate modifica starea avariei fie ea in functiune sau nu.

Ce reprosez eu

1. schema desenata de tine nu respecta punctele de mai sus

2. se vede cu ochiul liber ca push(hazard) e in serie cu alimentarea releului de semnal, ai luat piciorul de pe el s-a dus si alimentarea /semnalizarea

5. nu esti de acord modifica schema si fa-o functionala, cu cea mai mare placere discutam pe ea

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Serban..citez

3. Daca vine un "gigel" si opreste avariile inchizand butonul, la re-apasarea aceluiasi buton nu se va intampla nimic.

4. fara cheie in contact semnalizarea de avarie nu trebuie sa poata fi pusa in functiune (din cauza de gigei curiosi si bascaliosi)

 

Ce am facut eu..Compara, te rog, dar se pare ca uiti ca este automentinerea prin bobina.

3. Se trece contact cheie pe OF, dar contactul K1 din releul electromagnetic ramane inchis( o automentinere) , iar avariile functioneaza mai departe.

4. Daca acum opresc avariile din buton, se taie circuitul avariile se sting.

5. Vreau sa pornesc avariile( ignition este pe OK, cheia scoasa) , nu mai pot pentru ca contactul cu cheie este pe OF si contactul K1 din releul electromagnetic este deschis, nu-l pot amorsa decat prin cheie...."gigel" nu are cheia el se poate juca numai cu butonul de avarii/ hazard.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...