Sari la conținut

Debit ulei vs presiune ulei_uzura motor


dedant68
 Share

Postări Recomandate

Salut,

O problema teoretica ivita la topicul uleiuri, dar care poate sa apara oricand in practica cu extindere la functionarea motorului.

Cantitatea de ulei pentru un motor de motocicleta este de 2,8 litri( am luat un exemplu, nivelul ramane intre cele doua gradatii la jumatate). Se adauga ulei pana la 3,1 litri, Se considera turatia la valoare n=ct, si temperatura de referita a uleiului la 20 grd C, in primele secunde de la pornire.

Ce se intampla cu presiunea? Daca motorul este uzat, se rezolva problema presiunii in motor prin cresterea cantitatii de ulei?

Din calculele pe care le-am efectuat(sunt in attach), concluzia este urmatoarea:

Daca cantitatea de ulei creste de la 2,8 litri la 3,1 litri, practic procentual cu 10% , atunci presiunea uleiului creste cu 23%.

Pareri, referinte, etc.

post-74268-0-74623900-1454797746_thumb.jpg

post-74268-0-75607000-1454797755_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 95
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

MIe greu sa-ti urmaresc calculul rasturnat dar banuiesc ca tu confunzi cantitatea de ulei din carter cu debitul pompei.

Pompa la motoarele noastre este volumetrica debitul ei este direct proportional cu turatia si nu e modificat de cantitatea de ulei atata timp cat ai sorbul imersat.

Presiunea la iesirea din pompa depinde de rezistenta hidraulica care o intalneste uleiul pana la intoarcerea in baie.

Si da pierderea de sarcina respectiv presiunea depinde de patratul vitezei de curgere respectiv debitul, dar si aici discutia se rupe in doua, curgere laminara si curgere turbulenta.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Foaia se descarca si se citeste normal in calculator, sau rotesti laptop-ul la 90grd, am glumit..

Sa inteleg ca daca sunt 2,8l sau 4 litri este aceeasi presiune in motor, sau cum?. Nu te complica cu alte date, curgere laminara, etc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da asta e raspunsul, creste dar foarte putin, neglijabil adica cu presiunea generata suplimentar de coloana de lichid asa cum am spus si pe celalat topic.

Calculul tau era corect daca cantitatile mentionate de tine reprezentau debitul pompei.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vezi ca am scris in prima foaie ca debitul este volumul de ulei care trece prin sectiunea S in unitatea de timp. Cine poate sa asigure acest debit intr-un motor decat pompa de ulei, plus ce se creata de piesele in miscare+ turatia motorului constanta(este marime de intrare sus).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

presiunea uleiului in instalatia motorului nu depinde direct de cantitatea de ulei din motor.

Atata timp cat sorbul pompei de ulei este acoperit presiunea este data de equatia ce contine debitul si presinea pompei, largimea canalelor de ungere si supapa de regularea presiunii.

Lam otoarele uzate - uleiul "scapa" prin zonele cu probleme si de aia nu ai presiune de ulei.

 

Nivelul uleiului influenteaza caracteristicile de "stropire" adica ungerea pistoanelor pe interior - asa cum se face la majoritatea motoarelor. DAca pui prea mult ulei sunt sanse sa nu mai stropeasca bine si sa bulesti motorul

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se ia o pompa submersibila cu debit de 2l/min si presiune 6 bar. Scufundata intr-o galeata de apa crezi ca va debita mai putin decat imersata in lacul Vidraru? :D

Dupa teoria ta, cu "calculele" cu tot, sistemul de injectie ar functiona la parametri diferiti cu rezervorul plin, 1/2 sau mai pe rezerva...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Dupa teoria ta, cu "calculele" cu tot, sistemul de injectie ar functiona la parametri diferiti cu rezervorul plin, 1/2 sau mai pe rezerva...

E mai usoara cu mai putina benzina deci poate trage mai bine.. :peace:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Se ia o pompa submersibila cu debit de 2l/min si presiune 6 bar. Scufundata intr-o galeata de apa crezi ca va debita mai putin decat imersata in lacul Vidraru?

Dupa teoria ta, cu "calculele" cu tot, sistemul de injectie ar functiona la parametri diferiti cu rezervorul plin, 1/2 sau mai pe rezerva...

Simplista si logica observatie! [ :D]

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

O problema teoretica ivita la topicul uleiuri, dar care poate sa apara oricand in practica cu extindere la functionarea motorului.

Cantitatea de ulei pentru un motor de motocicleta este de 2,8 litri( am luat un exemplu, nivelul ramane intre cele doua gradatii la jumatate). Se adauga ulei pana la 3,1 litri, Se considera turatia la valoare n=ct, si temperatura de referita a uleiului la 20 grd C, in primele secunde de la pornire.

Ce se intampla cu presiunea? Daca motorul este uzat, se rezolva problema presiunii in motor prin cresterea cantitatii de ulei?

Din calculele pe care le-am efectuat(sunt in attach), concluzia este urmatoarea:

Daca cantitatea de ulei creste de la 2,8 litri la 3,1 litri, practic procentual cu 10% , atunci presiunea uleiului creste cu 23%.

Pareri, referinte, etc.

 

Trebuie sa recunosc ca nu am aruncat nici macar o privire peste calculele tale deoarece modul de abordare este fundamental gresit. Desi teoriile si principiile invocate sunt corecte, nu se aplica in acest caz sau ponderea este irelevanta. In marea majoritate a cazurilor, poti creste cantitatea de ulei in baie cu 10% fara diferente notabile. Mult mai mult ulei in baie nu e bine insa motivele sunt altele.

 

Cum aplici teoria ta la motoarele tip "dry sump"?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

hopaaa :) complicaciuni

 

 

 

teoriea ca teoria dar un lucru este clar - omu scrie frumos -> care mai ai asemenea caligrafie ?

 

complicaciuni

 

Sunt sisteme de ungere in constructia motoarelor de motocicleta, care functioneaza pe varianta mixta a sistemului( un exemplu Yamaha enduro 250/vezi attach). Ungerea creata de pompa de ulei, de acord cu afirmatia ta, sorbul este cufundat intr-un volulm limita de ulei, iar ce este in plus mult nu conteaza), este completata de de ungerea prin balbotaj/improscare cu ulei, sau “splash lubrification” . Acest “splash lubrification” depinde de volumul de ulei, este rezultatul pieselor in miscare din interiorul motorului(arbore, biele).

Daca te uiti cu atentie la date( vad ca totusi ai citit) am luat o valoare mica de plus, adica 300ml fata de 2,8 litri, si o anumita sectiune din motor/tubulatura unde am aplicat sa zicem” teoria mea”. Cantitatea de 300 ml nu limiteaza parametrii motorului, si nu "dauneaza". Cresterea nu este fantastica, practic este 23%, cineva spunea mai sus, nesemnificativa. In fine este o ipoteza trecuta printr-un calcul, care nu este demonstrata aplicativ(este posibil), dar este totusi "sezon de iarna" :) se emit teorii !

post-74268-0-96421400-1454851727_thumb.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

BaRbotaj, nu baLbotaj! Nu stiu ce motoare se mai ung astfel, putine oricum daca or mai fi, iar la cele care se ung sub presiune "splash" pe cilindri se face de la ce scapa din lagarele arborelui, eventual gauri in biela special pt acest scop sau duze care stropesc interiorul pistoanelor (pt racire in special). Un motor de turatie va pierde multa putere prin lovirea manetoanelor cu uleiul, va arunca mult ulei pe cilindru din care mare parte urca in camera de ardere, ba chiar pot ceda componente din cauza socurilor.

Sunt pe telefon si nu m-am uitat la ce ai pus tu acolo, nu stiu daca e vorba de barbotaj, dar ma cam indoiesc.

Oricum splashul n-are legatura decat cu presiunea care scapa din rampa de ungere si lagare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

BaRbotaj, nu baLbotaj! Nu stiu ce motoare se mai ung astfel, putine oricum daca or mai fi, iar la cele care se ung sub presiune "splash" pe cilindri se face de la ce scapa din lagarele arborelui, eventual gauri in biela special pt acest scop sau duze care stropesc interiorul pistoanelor (pt racire in special). Un motor de turatie va pierde multa putere prin lovirea manetoanelor cu uleiul, va arunca mult ulei pe cilindru din care mare parte urca in camera de ardere, ba chiar pot ceda componente din cauza socurilor.

Sunt pe telefon si nu m-am uitat la ce ai pus tu acolo, nu stiu daca e vorba de barbotaj, dar ma cam indoiesc.

Oricum splashul n-are legatura decat cu presiunea care scapa din rampa de ungere si lagare.

Scuze, este o greseala de tiparire/scriere. Esti sigur ce spui? Te cam grabesti cu raspunsurile, usor ca nu se dau premii la raspunsuri rapide :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ca sa lamurim putin dece nu apare cresterea aia de presiune....

 

O pompa are o pereche de parametrii care iti spun ce poate sa faca. Este vorba de debit in functie de presiunea pe care o "simte". Defapt mai corect spus este - debitul pe care il poate asigua la o presiune data. Spun asta pentru ca in cazul motoarelor auto din ultimii x ani presiunea din circuit e limitata de o supapa calibrata - asta pentru a scadea fluctuatiile de presiune in plaja de turatii. Chestia asta nu tine de cat ulei e in jurul pompei atata timp cat e suficient.

 

Motoarele alea cu "dry sump" - sunt motoare care nu tin uleiul acolo josr, el este tinut intr-un rezervor mai departe - exemplu la dakarul meu

 

Cat despre strategiile de ungere a zonelor care nu sunt in circuitul direct de ungere (stropire prin splash, stropire cu duze, etc) - inca se mai intalnesc toate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Supapa este pe circuitul interior la iesirea din filtru , este in regula si isi are rolul ei. Si cei de la Triumph au modele cu "dry sump", dar eu totus abordez alt sector. Teoria ar trebui vazuta ca un fenomen care se intampla "dupa pompa" nu inainte, o presiune totala care ia in calcul cele doua sisteme " pompa" si "splash". Spre exemplu la zx 11 este indicat ca nivelul, de ulei sa fie mereu pe maxim, pe cand normal il tinem la jumatate intre cele doua limite max si min. De curiozitate, stii ce cantitate de ulei "aproximativ" intre mijloc linii si limita de MAXIM..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

la filtru mai e o supapa de bypas - pentru cazu in care se infunda fitrul - sa nu ramai fara ungere in agregat

 

Nu stiu cat e intre min si max la motorul tau. De exemplu la masina am un litru intre min si max; la mobra parca 200 ml... altele au alte cantitati, scrie in carte. In principiu completezi cand vezi ca se apropie de minim :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce ma distrez mai bagati! cred ca 10 procente sant adevarate din ce se spune pe aici dar ce se intampla pe franare sau viraj cu un motor care are sorb de ulei? aaa sau mersul pe o roata oricare ar fi ea! iar sistemul de ungere tip carter uscat pe romaneste este cam taina pentru multi!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

My colleagues,

 

Subiectul intra "la dosar" si ramane pentru studiu :)

 

Multumesc pentru participare la dezbatere :hug:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Stiu eu caz real la un R6 2007 la care s-a marit pompa de ulei, minim 25% a crescut debitul. La prima iesire pe circuit cu noua pompa, a bubuit motorul. Va las un pic in suspans asupra cauzei. Motorul a fost reparat, pompa a ramas la fel de mare, angrenajul pompei este stoc, insa motorul a mers ceas. Ghiciti?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Iar dau exemplu cotetzul meu de curse: la turatii mari uleiul din chiulasa nu avea timp sa revina in baie, i-am facut o conducta exterioara suplimentara. Banuiesc ca s-a intamplat ceva similar la acel R6.

Carterul sec nu e - nici el -rocket science, cunosc personal oameni care au transformat "in house" motoare auto din wet sump in dry. As fi facut-o si eu, n-am avut bani de pompa insa... Pompele pt carter sec au mai multe etaje, de regula 2 care trag uleiul din carter in rezervor si 1 pt ungere. Avantajele sunt multiple: centrul de greutate poate fi coborat, volumul de ulei marit si disparitia problemelor date de miscarea uleiului si posibila ramanere a sorbului in aer. Pt cea din urma eu am construit o cutie cu clape in jurul lui.

Da, ungere prin "splash" exista la toate motoarele, prin barbotaj n)am vazut insa la nici un motor produs in timpuri cat de cat moderne! Prin barbotaj inteleg efectiv trecerea manetoanelor prin uleiul din carter. Stropirea cu ulei sub presiune nu este barbotaj. A, mai barboteaza la unele motoare camele!

» Post actualizat in 07 Feb 2016 19:20

Nu cumva R6-le a aspirat uleiul prin epuratorul de gaze si asa a bubuit? Pare mai probabil decat sa urce tot si sa ramana sorbul in aer.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se ia o pompa submersibila cu debit de 2l/min si presiune 6 bar. Scufundata intr-o galeata de apa crezi ca va debita mai putin decat imersata in lacul Vidraru? :D

Dupa teoria ta, cu "calculele" cu tot, sistemul de injectie ar functiona la parametri diferiti cu rezervorul plin, 1/2 sau mai pe rezerva...

 

Ia scufunda tu pompa aia la 100m in Marea Neagra (ca nu stiu ce adancime are lacul Vidraru) si spune-mi nu daca poti scoate macar o singura picatura de apa cu ea la suprafata...

 

Teoria lui e corecta (nu am verificat calculele), doar ca aplicata "abuziv"...

» Post actualizat in 07 Feb 2016 22:04

Stiu eu caz real la un R6 2007 la care s-a marit pompa de ulei, minim 25% a crescut debitul. La prima iesire pe circuit cu noua pompa, a bubuit motorul. Va las un pic in suspans asupra cauzei. Motorul a fost reparat, pompa a ramas la fel de mare, angrenajul pompei este stoc, insa motorul a mers ceas. Ghiciti?

 

Ce anume a bubuit la motor?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...