Jump to content


Photo

Cum leg releul electronic de Dacie la alternatorul de Nipru?


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 AdrianS

AdrianS

    Folk you!

  • Super Membru
  • PipPip
  • 768 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Ehei...
  • Moto: Jawa 250, Dnepr MT-10.36
  • Numar: B 24 XOJ, B 50 SBF

Posted 21 January 2012 - 03:24 AM

Cum se leagă un releu regulator electronic RTA 12 de Dacie la alternatorul G-424 de Nipru?

Nu m-a lămurit niciun topic și niciuna din postările pe care le-am găsit pe tema asta. Mie îmi rămâne o bornă liberă când încerc să pun schemele cap la cap. Vă rog să completați următoarea schemă pe Google Docs: am desenat deja componentele esențiale pe link-ul ăsta, oricine poate modifica desenul. Vă invit să rearanjați, să răsuciți sau să desenați alte componente dacă situația o cere, respectiv să măriți "planșa" trăgând de colțuri. Am rugămintea respectuoasă să trasați inteligibil (cu linii) firele așa cum trebuie legate.

Imaginile de mai jos sunt, pe rând, desenul meu fără fire trasate și o schemă pentru legarea releului regulator la alternatorul de Dacie.

Posted ImagePosted Image

Îmi scapă mie ceva? Trebuie să includ și vreo altă piesă? Regulatorul ăsta e în stare să-mi dea martor de încărcare sau trebuie adăugate niște diode pe undeva?

Am deschis acest subiect ca o pleașcă în drumul "Search"-ului în speranța că lămurim problema odată pentru totdeauna. Mulțumesc frumos!

NIPRU ! De la Peco până-n Cipru !!! :)

www.motorist.ro


#2 constantin57

constantin57

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 330 posts
  • Gender:Male
  • Location:IASI
  • Moto: Simson 1961
  • Numar: IS-90-BNJ
  • Club: MOTOVETERANII

Posted 21 January 2012 - 07:40 AM

Cum se leagă un releu regulator electronic RTA 12 deDacie la alternatorul G-424 de Nipru?Nu m-a lămurit niciun topic și niciuna din postările pe care le-am găsit pe tema asta. Vă invit să rearanjați, să răsuciți sau să desenați alte componente dacă situația o cere, respectiv să măriți "planșa" trăgând de colțuri. Am rugămintea respectuoasă să trasați inteligibil (cu linii) firele așa cum trebuie legate.
Îmi scapă mie ceva? Trebuie să includ și vreo altă piesă? Regulatorul ăsta e în stare să-mi dea martor de încărcare sau trebuie adăugate niște diode pe undeva?Am deschis acest subiect ca o pleașcă în drumul "Search"-ului în speranța că lămurim problema odată pentru totdeauna. Mulțumesc frumos!



Cam asa vad eu legaturile intre elementele in discutie.

Attached Thumbnails

  • Legaturi Alternator.PNG

Edited by constantin57, 21 January 2012 - 07:42 AM.

Omul si cutitul trebuie sa-si tina gura


#3 km453

km453

    Fan "Metallica"

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,365 posts
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca
  • Interests:Motoarele frumoase si femeile frumoase, in ordinea asta
  • Moto: MT11, MT16, VN750A, ETV1000
  • Numar: CJ 50,70,80 SGS

Posted 21 January 2012 - 07:46 AM

Cam asa vad eu legaturile intre elementele in discutie.

Io zic ca-i perfecta legatura, numai ca pe Adrian il nedumireste ce se leaga la A+

Probabil raspunsul este : "cu borna A+ n-ai tu treaba"

Edited by km453, 21 January 2012 - 07:47 AM.

Saracia-n fund ma-mpunge, eu tot fug si ea m-ajunge!

Intelijenta ma urmareste! Dar eu sunt mai rapid!

 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
SERVICE MOTOCICLETE SI AMBARCATIUNI CU MOTOR
 
Cluj-Napoca, Calea Baciului Nr 45 (langa Lidl )
 
0745-436144 Silviu 

 
Topic despre service SF Moto Suprem
 
 


#4 cristi 57

cristi 57

    Expert

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,624 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Numar: B 44 VXW

Posted 21 January 2012 - 08:13 AM

Cum se leagă un releu regulator electronic RTA 12 de Dacie la alternatorul G-424 de Nipru?...
....Am deschis acest subiect ca o pleașcă în drumul "Search"-ului în speranța că lămurim problema odată pentru totdeauna. Mulțumesc frumos!

Este lamurita de multa vreme(am scris de multe ori pe aceasta tema), trebe adaugate 3 dode 1N7001 - 1N7007 pentru a stinge becul de control(1-3W) si alimentarea regulatorului. Deconectezi al 3-lea pol si pui pe el anozii celor 3 diode.

http://cristi57.blogspot.com/2009/09/dinamul-si-alternatorul.html

Daca vrei mai mult, citeste:   http://cristi57.blogspot.com


#5 constantin57

constantin57

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 330 posts
  • Gender:Male
  • Location:IASI
  • Moto: Simson 1961
  • Numar: IS-90-BNJ
  • Club: MOTOVETERANII

Posted 21 January 2012 - 08:44 AM

Este lamurita de multa vreme(am scris de multe ori pe aceasta tema)


Eu am desenat schema cu elementele date de Adrian. Daca am gresit imi cer scuze.

Omul si cutitul trebuie sa-si tina gura


#6 owene

owene

    kicker

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 1,972 posts
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Moto: MZ ETZ250
  • Club: MZ-Brothers

Posted 21 January 2012 - 10:42 AM

Trebuie o modificare, sa fie mai bine. Una din bornele A+ sau B+, dar cred ca B+(trebuie citit manualul regulatorului ca se gaseste pe net) are functia de "voltmetru" si se leaga direct la + acumulator, iar cealalta borna A+ cred ca e, se leaga prin contactul de cheie tot la +. Logica e ca prin contactul de cheie + fire apare o cadere de tensiune care poate influenta referinta de tensiune. Firul direct ia tensiunea de masurat direct de pe baterie, astfel regulatorul stie cat e pe baterie, nu cat e pe instalatie(e o mica diferenta) Daca nu e legata borna aia, tensiunea B+ se obtine din A+ printr-o dioda interna.

Regulatorul electronic de dacie e unul bun, numai ca nu rezista in timp, tranzistorul final e fix de 3A, imbatraneste termic.

Da, B+ e "voltmetrul" e conectat corect in prima schema, la iesirea + a puntii din alternator si direct la + baterie

A+ daca nu e conectat, nu o sa mearga niciodata.

Legaturi Alternator.PNG

Si ajungem exact ca in prima schema explicativa de la Dacia. Ca martorul sa se aprinda cand alternatorul nu merge, legatura e cum a spus @cristi57

28rcl8j.jpg
 

MZ technic


#7 cristi 57

cristi 57

    Expert

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,624 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Numar: B 44 VXW

Posted 21 January 2012 - 11:02 AM

Toate regulatoarele au +(alimentare), masa si iesire excitatie(DF), fara A+ si B+. In practica, datorita pierderilor rezistive ale conductorilor s-a constatat o diferenta de potential intre borna + alternator si borna + baterie. Asa a aparut necesitatea de a se lua referinta tensiunii direct la bona bateriei. Acest lucru se face prin firul rosu al regulatorului legat direct la borna + baterie(marcat cu B+). Nici un fabricant nu are acest fir, el este adaugat de cooperativa ce produce acest releu, marcajele sunt ale lor(nu sunt standardizate). Acelasi releu este fabricat si fara fir de referinta, de "n" cooperative...
Atunci cand acest fir exista, se leaga direct la borna + baterie, astfel alternatorul furnizeaza atat cat este nevoie ca in acest loc sa fie 14V.
Atasez pe schema data adaptarea necesara.

PS ..revin cu o explicatie. Daca nu conectezi acest fir(B+), regulatorul isi ia singur referinta de la tensiunea sa de alimentare, nu-l mai intereseaza tensiunea de la bornele bateriei.

Attached Thumbnails

  • 1.JPG

Edited by cristi 57, 21 January 2012 - 11:10 AM.

Daca vrei mai mult, citeste:   http://cristi57.blogspot.com


#8 constantin57

constantin57

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 330 posts
  • Gender:Male
  • Location:IASI
  • Moto: Simson 1961
  • Numar: IS-90-BNJ
  • Club: MOTOVETERANII

Posted 21 January 2012 - 11:05 AM

Da, B+ e "voltmetrul" e conectat corect in prima schema, la iesirea + a puntii din alternator si direct la + baterieA+ daca nu e conectat, nu o sa mearga niciodata.
Legaturi Alternator.PNG
Si ajungem exact ca in prima schema explicativa de la Dacia. Ca martorul sa se aprinda cand alternatorul nu merge, legatura e cum a spus @cristi57


Daca A1 nu blocheaza electronic, plusul va alimenta permanent bobina de excitatie a alternatorului (chiar si atunci cind scoti cheia din contact).Oricum plusul releului trebuie trecut prin cheia de contact. Daca as avea releul in mina as sti exact cum se leaga A1.

Omul si cutitul trebuie sa-si tina gura


#9 cristi 57

cristi 57

    Expert

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,624 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Numar: B 44 VXW

Posted 21 January 2012 - 11:18 AM

...plusul va alimenta permanent bobina de excitatie a alternatorului (chiar si atunci cind scoti cheia din contact)...

Nu-i adevarat! Plusul de alimentare al releului este generat de cele 3 diode adaugate. Acestea debitaza curent doar daca alternatorul functioneaza(se invarte), altfel ramane un circuit mort. "Amorsarea"(activarea) releului, implicit alternatorul si se pface prin becul de control.
Am scris de la inceput ca la alternatorul de nipru trebuie facuta o adaptare, pentru utilizarea regulatorului de dacia!

Daca vrei mai mult, citeste:   http://cristi57.blogspot.com


#10 schumydan

schumydan

    rookie

  • Super Membru
  • PipPip
  • 897 posts
  • Gender:Male
  • Location:buzau
  • Moto: ij planeta 5 cu atas
  • Numar: ftb
  • Club: fara

Posted 21 January 2012 - 11:58 AM

schema lui @cristi57 am folosit-o si eu la ij, cu punte si releu de dacie, cu diode aditionale si merge fara nici un fel de problema :cheers:
Barbatu' fara burta e ca mertzanu fara sigla

#11 owene

owene

    kicker

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 1,972 posts
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Moto: MZ ETZ250
  • Club: MZ-Brothers

Posted 21 January 2012 - 12:03 PM

Eu am legat A+ direct dupa cheie, si circuitul de bec martor un pic diferit, fiindca in schema lui cristi57 desi valabila si ingenioasa, becul martor devine prea important. Daca se arde, sau se desurubeaza de la vibratii, regulatorul nu se mai amorseaza. Apoi sper ca la o descarcare puternica a bateriei, + caderea de tensiune de pe bec, se mai amorseaza. Prefer ca la inchiderea contactului, incarcarea sa o ia indiferent de bec, iar becul sa fie doar martor.

28rcl8j.jpg
 

MZ technic


#12 cristi 57

cristi 57

    Expert

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,624 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Numar: B 44 VXW

Posted 21 January 2012 - 01:35 PM

...desi valabila si ingenioasa, becul martor devine prea important....

Da, vad ca fiecare are un punct de vedere...
Schema prezentata de mine, nu este "inventia" mea! Este circuitul clasic aflat in functiune pe toate alternatoarele auto. Evident ca intre un alternator comandat de un releu mecanic si altul comandat electronic exista o diferenta(acele 3 diode suplimentare). Alternatoarele moderne au regulatoare incorporate, dar cirucitul este identic. Particularitatea consta in faptul ca la unele comanda circuitului de excitatie se face pe + la altele pe -.

La miliardele de masini aflate astazi in circulatie arderea becului de control produce necazul de care amintesti... dar dupa cum vezi acesta situatie nu se prea intampla! Sunt convins ca nu ai un exemplu practic, teoretic e posibil... Aprinderea becului in functionare sau neaprinderea lui la punerea contactului in seamna o defectiune a sistemului de incarcare... mai simplu nu se poate!

Apoi voi faceti cum vreti, inventati tot ce doriti, eu am vrut doar sa ajut pe cei ce au nevoie... simplitate, fiabilitate cu tehnologia producatorilor de alternatoare. Un "Gica contra" va exista mereu...

Daca vrei mai mult, citeste:   http://cristi57.blogspot.com


#13 costi bmw38

costi bmw38

    Incepator

  • Membru
  • Pip
  • 25 posts
  • Moto: DNEPR
  • Numar: nou

Posted 21 January 2012 - 02:46 PM

...arderea becului de control produce necazul de care amintesti...

deci, nu mai functioneaza daca se arde becul?

#14 cristi 57

cristi 57

    Expert

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 2,624 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Numar: B 44 VXW

Posted 21 January 2012 - 03:11 PM

Asa este, @owene are dreptate in acest caz!

Dar defectiunea o vezi imediat la punerea contactului, iar in timpul mersului becul nu mai este alimentat, nu are cum sa se arda. Exista totusi posibilitatea ca la un soc putrenic sa-i sara filamentul, si ce daca... sistemul o data activat functioneaza pana la oprirea motorului, alternatorul produce curent si fara bec, abea la urmatoarea pornire vezi ca "ceva" nu merge(nu se activeaza). Stingerea becului o face curentul produs de alternator.

In concluzie orice se poate defecta, avantajul este ca tu esti informat tot timpul de integritatea sistemului de incarcare, in toate situatiile posibile. Prin cele expuse consider ca solutia aleasa de producator este cea corecta.

Daca vrei mai mult, citeste:   http://cristi57.blogspot.com


#15 AdrianS

AdrianS

    Folk you!

  • Super Membru
  • PipPip
  • 768 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Ehei...
  • Moto: Jawa 250, Dnepr MT-10.36
  • Numar: B 24 XOJ, B 50 SBF

Posted 22 January 2012 - 07:24 PM

Am priceput, vă mulțumesc frumos! Se pare că aproape îmi ieșea și mie schema, mai puțin soluția pentru borna "~". Voi actualiza în cu.rând și mica schemă de pe link-ul propus mai sus, ca să rămână pentru posteritate.

Două întrebări:
  • "Diode 1N7001 - 1N7007", adică oricare model dintre 1N7001, 1N7002 etc. până la 1N7007? Există diferențe între ele și, dacă da, sunt relevante pentru montajul propus?
  • Am descoperit că releul regulator de pe Uralul lui Ovidiu arată la fel ca modelul RTA-12, numai că pe carcasă scrie micuț RTE-01. Cât am zărit eu azi prin gard și printre fulgii de zăpadă, pare să aibă aceleași borne și același aranjament. Nu am găsit nicio informație despre RTE-01 pe internet. Sunt diferite cele două relee sau schema de legare este identică pentru amândouă?
:bigstar:



NIPRU ! De la Peco până-n Cipru !!! :)

www.motorist.ro


#16 owene

owene

    kicker

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 1,972 posts
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Moto: MZ ETZ250
  • Club: MZ-Brothers

Posted 22 January 2012 - 08:14 PM

1N4007

http://www.alldatasheet.com/

Asa pe scurt, sunt mici diferente la curentul Iforward si Tensiunea inversa maxima

poti sa folosesti oricare, doar ti s-a spus.

28rcl8j.jpg
 

MZ technic


#17 AdrianS

AdrianS

    Folk you!

  • Super Membru
  • PipPip
  • 768 posts
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Ehei...
  • Moto: Jawa 250, Dnepr MT-10.36
  • Numar: B 24 XOJ, B 50 SBF

Posted 22 January 2012 - 09:40 PM

Mulțam, Feri! O greșeală de ortografie de genul ăsta m-ar putea pune binișor în încurcătură, așa că-ți sunt recunoscător pentru corectură!

Dar, totuși, modelul de releu? Cunoști?

NIPRU ! De la Peco până-n Cipru !!! :)

www.motorist.ro


#18 owene

owene

    kicker

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 1,972 posts
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Moto: MZ ETZ250
  • Club: MZ-Brothers

Posted 22 January 2012 - 11:27 PM

I don't eat junk food
Nu ma ating de relee de dacie

28rcl8j.jpg
 

MZ technic


#19 cicloburu

cicloburu

    MeZe-riaș cu Ural

  • Super Membru
  • PipPipPip
  • 1,936 posts
  • Gender:Male
  • Location:București
  • Interests:Întîi de toate: fetele mele; apoi... munte - în toate formele, fotografie, old rock music, biciclete de curse și motociclete clasice.
  • Moto: Ural M63
  • Numar: B 69 UOG

Posted 22 January 2012 - 11:33 PM

Bună traducere! :)

#20 EX_:VULPOIU_*

EX_:VULPOIU_*
  • Anonimi

Posted 23 January 2012 - 11:59 AM

Tot pe tema asta
Am desfăcut un "controller" de aprindere bec martor de Jawa. Din cîte am înțeles eu e un electromagnet, care atunci cînd e alimentat întrerupe contactul spre bec, iar cînd nu e, îi dă curent. D-aia clipește în anumite momente cînd scade tensiunea, "platina" lui tremură...

Cine are urechi de citit, să priceapă....




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users