Sari la conținut

despre un pod...


MihaiM
 Share

Postări Recomandate

Salutare, oameni buni

 

Povestea acestei calatorii incepe cu ceva timp in urma, cand pe Discovery Channel am vazut o emisiune despre un pod.Un pod construit prin 1500,daramat in urma unui razboi apoi reconstruit piatra cu piatra prin 2003-2004.Din acel moment,am vrut sa vad cu ochii mei acest pod.Nu aveam nici cea mai vaga idee despre momentul cand il voi vedea, dar stiam ca acea clipa va veni.

 

Si pe la sfarsitul acestei veri,cand a venit vremea concediului,m-am pus pe facut planuri.Se zice ca daca vrei sa il faci pe Dumnezeu sa rada,iti faci planuri.Eei, se pare ca planurile mele au cam fost pe placul Lui,asa ca impreuna cu soata si Transalpul am pornit la drum.

 

Incotro? Spre Serbia,cu gand sa vizitam pentru inceput Muntenegru,despre care s-au scris mii de pagini si cu care sunt sute de poze. Iesirea din tara a fost cam greoaie, ca am ales Calafatul ca punct de vama am asteptat 3 ore sa se urneasca un amarat de bac.Dar cum in toate relele e si ceva bun, in vama am stat la taifas cu o familie ce locuieste in Muntenegru, dar doamna era din Tulcea.Din pacate n-am ratacit de ei dupa vama bulgareasca ,dar informatiile date de ei ne-au fost de mare folos.

 

Prima noapte am petrecut-o intr-un oras sarbesc ,Krusevak, unde era ceva cursa de motocros si am stat de povesti cu echipa romaneasca, urandu-le success, apoi am pornit la drum , spre Parcul National Durmitor.

 

Podul peste canionul Tarei pare atat de fragil ,dar este atat de frumos incat incepi sa te gandesti ca cei care l-au construit n-au vrut sa se faca de ras in fata naturii,care ofera la randul ei un mare spectacol acolo.canioane%20-moraca%20si%20tara%20(18).JPG

 

Dar nu acesta este podul despre care va spuneam la inceput.

 

Apoi drumul prin Durmitor,la 1300-1400 m altitudine l-am strabatut fara sa scoatem un cuvant,era un amestec de gol alpin cu muntii Fagaras , o Transalpina nesfarsita …platoul Bucegilor si Raraul la un loc. Si asta e doar ce se vedea de pe sosea (ingusta,dar asfaltata impecabil),dar cred ca este si un rai al muntomanilor.durmitor%20(21).JPGdurmitor%20(17).JPGdurmitor%20(16).JPGdurmitor%20(18).JPGdurmitor%20(22).JPG

 

Urmand mai departe indicatiile GPS-ului,spre Golful Kotor,am mers vreo 40km pe o sosea pe care abia incapeau 2 masini ,apoi am intrat pe o sosea normala si superb de virajata care….se termina brusc de tot si ma trezesc intrand cu 100 la ora pe macadam …dar macadam din acela,afanat!!! …aveam senzatia ca nu voi reusi sa incetinesc in veci,dar noroc ca nici mie nici Transalpului meu nu ne este strain soiul asta de drum si am reusit sa oprim cu bine.Nu are rost sa povestesc ca soata mea a coborat de pe motor dupa vreo 5 minute de la oprire,asa ii tremurau picioareledurmitor%20(32).JPG

 

In fine, pe la 7 seara,odata cu amurgul, s-au dechis muntii in fata noastra si am intrezarit un peisaj de basm,dar pe care abia a doua zi l-am vazut in toata splendoarea lui. Am cautat si am gasit cazare la unul din sutele de anunturi cu “SOBE”(camera) si am hotarat sa incheiem ziua la o carciumioara unde am macat o minunatie de ciorba si o fasole cu ciolan…ca la mama acasa

 

Dimineata,cand ne-am trezit si ne-am uitat pe geam am avut viziunea micimii noastre in fata naturii.kotor%20(24).JPGkotor%20(25).JPGAm stat 10 minute si mi-am umplut sufletul cu imaginea pe care o aveam in fata.Anticipez un pic si va marturisesc ca in aceasta calatorie am lasat de multe ori aparatul foto deoparte,preferand sa privesc pur si simplu ce e in jurul meu,pentru ca pozele pot uneori doar sa-ti aminteasca ce ai vazut si nicidecum sa substituie acest lucru.

 

Am hotarat sa ramanem in acest loc vreo 3 zile si sa vizitam imprejurimile.kotor%20(34).JPGSi am inceput cu ocolul Golfului Kotor,care se pare ca este cel mai mare fiord din Europa (sau cel putin din partea asta a Europei),kotor%20(36).JPGkotor%20(11).JPGdupa care am trecut spre Dubrobnic cu un bac extrem de rapid si de ieftin (1,5 euro/motor).

Dubrovnicul,cu cetatea lui restaurata impecabil si usor accesibila mi-a lasat o amintire placuta,dar si mai spectaculos a fost podul de la iesirea spre Split.100_1339.JPG

Dar nici acesta nu e podul de care va spuneam la inceput

 

Va urma

 

PS vad ca acest forum a devenit zgarcit cu spatiul pentru poze...asa ca mai multe poze aici :

Editat de MihaiM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Va urma

 

PS vad ca acest forum a devenit zgarcit cu spatiul pentru poze...asa ca mai multe poze aici :

Poti pune 20 de poze cu codul , tu ai pus doar noua :moron: Nu conteaza , hai cu povestea in continuare ca pare a fi fain :D

Mesaj completat

Ma refeream la codul [ img ] poza [ /img ] , dar am scris impreuna si nu a parut! Da sti tu bine la ce m-am referit :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut Mihai,

 

Fosta Yugoslafia a primit nenumarate urale si si-a destainuit multe din secrete prin pozele din sectiunea asta a forumului.

Nu cred ca s-a saturat cineva de ea, sau ca o sa o faca prea curand.

 

Ne-ai trezit curiozitatea cu podul tau :moron:

 

Felicitari pentru tura,

 

Andrei..

 

ps: Imi cer scuze ca n-am mai apucat sa vorbim la intrunire.

Vina mea ca am venit cu domnisoara, n-o sa se mai repete.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

kotor%20(11).JPG

 

Fffffffff frumos, imi aduc aminte de turul facut de mine in vara ce tocmai a trecut, am urmat in mare acelasi traseu, ba mai mult am stat 4 nopti in casa din spatele celei pozate de tine aici - poza e facuta in Muo, tocmai asfaltasera. Ce a fost super tare e ca intr-o seara in curtea aferenta casei se aflau 6 motoare: 2 romanesti, 2 italiene si 2 turcesti. Turcii veneau de prin Polonia si mai aveau de batat mult drum pana acasa.

 

Pentru mine fosta Yugoslavie este pe primul loc in topul locurilor ce trebuiesc vizitate si revizitate mobristic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce ti-e si cu granitele astea….in vestul Europei s-au desfiintat,iar aici,in 100 de km am trecut prin 3 tari.Acum eram in Muntenegru, acum in Croatia,peste cativa km in Bosnia,iar in Croatia ,apoi iar in Bosnia…

 

Ca venii vorba de Bosnia, faptul ca ma aflam intr-o tara care acum cativa ani era in plin razboi, m-a facut sa am o usoara strangere de inima.Pe masura ce inaintam in inima Bosniei strangerea de inima a incetat pentru ca vedeam acceasi oameni ca si la noi,cu micile lor utilaje agricole, venind de la camp, micile magazine in care gaseai tot ce vrei de la fructe la tigai…apoi am traversat hectare intregi de vie, apoi campuri frumos si ingrijit lucrate

 

Deodataprivirea mi-a ramas lipita de un deal pe care se afla o veche cetate si cateva case de un alb ireal iar in mijlocul lor se inalta un minaret si o mica moschee. mostar%20(2).JPG

Totul parea atat de randuit si de curat de parca asteptau vre-un sef de stat,dar nu, asta e respectul aratat de acesti oameni credintei si istoriei lor

Mergand mai departe in acest peisaj in care vedeai alaturi locasuri de cult crestine si musulmane mostar%20(4).JPG,stateam si ma intrebam oare ce au avut de impartit acesti oameni su mai bine zis cine a reusit sa-i invrajbeasca pe unii impotriva altora atata de mult incat sa porneasca un razboi.

 

Cu aceste ganduri in minte am intrat intr-un oras cu un nume atat de asociat razboiului si suferintei incat greu ma puteam gandi la altceva : Mostar

 

Imaginile vazute inca de la intrerea in oras fac si acum pielea sa mi se zbarleasca .Aproape toate cladirile poarta urmele gloantelor, ale rachetelor si ce alta munitie o mai fi fost,iar spre centru sunt cladiri nerenovate, daramate partial de rachete sau bombe.

mostar%20(7).JPG mostar%20(8).JPGmostar%20(23).JPG

Fac o mica paranteza aici …cei dinBucuresti, Brasov, Arad sau Timisoara poate isi aduc aminte cum aratau aceste orase dupa Revolutie.

Aici totul e atat de real ,si vazand pe viu urmele unui razboi dus in mijlocul unei Europe ce se vrea sofisticata si moderna, in plin secol 21…te cuprinde un sentiment de frustrare nemasurata .

 

Postere moderne ,si reclame stradale incearca sa ascunda zidurile ,iar noi trecand incet printre ele ajungem in centrul vechi mergand pe o strada ce cu putin timp in urma delimita zona crestina de cea musulmana a orasului.mostar%20(5).JPG

Sunt moschee si minarete la tot pasul, mult mai dese decat orice aglomerare de biserici crestine vazuta de mine pana acum

 

Dar si multe cimitire…musulmane,crestine…prea multe si prea pline

 

Si incat, incet , cuprinsi de emotie am ajuns la POD… podul care a murit in razboi si care a inviat dupa.

mostar%20(10).JPGeu%20si%20podul%202.JPGmostar%20(19).JPGmostar%20(12).JPGmostar%20(16).JPGmostar%20(21).JPG

 

Pe vremuri, Stari Most era una dintre cele mai faimoase imagini reprezentative ale Bosniei, genul de constructie care apare pe timbre si pe cartile postale, cu care o natiune se mandreste. Insa batranul pod al vechii Iugoslavii a fost distrus de fortele armate croate pe 9 noiembrie 1993. destroyed_city_16.jpgNu a fost foarte clar scopul distrugerii podului, poate doar ca un act de razbunare, deoarece in esenta, podul nu avea nicio semnificatie militara.

 

Podul, o capodopera a arhitecturii turcesti otomane, a fost comandat de Suleiman Magnificul si proiectat de Mimar Hayruddin, un student al faimoasei Universitati de Arte Frumoase Mimar Sinan. Potrivit Atlas Obscura, constructia a inceput in 1557 si a durat 9 ani. Dupa ce Razboiul din Bosnia a luat sfarsit, podul a fost reconstruit, pietrele din compozitia sa fiind recuperate de localnici si de experti ai UNESCO chiar din albia raului Neretva.Inaugurarea a avut loc pe 23 iulie 2004.

 

Oamenii de aici,insa,se pare ca vor sa uite cat se poate de repede acest razboi,dar in acelasi timp vor ca altii sa nu uite ce s-a intamplat aici.66486347.WsTZL1k9.RemainsofcroatrocketthatdestroyedStariMostin1993.jpg

 

Acesta e PODUL despre care va spuneam la inceput si povestea lui, asa cum m-am priceput eu sa v-o prezint .mostar%20(10).JPG

 

Poze mai multe am aici

 

Dar asa cum viata merge inainte asa si calatoria mea continuamostar%20(24).JPG,si o sa va povestesc mai departe , ca mai sunt inca multe de spus

Mesaj completat

Oamenii de aici,insa,se pare ca vor sa uite cat se poate de repede acest razboi,dar in acelasi timp vor ca altii sa nu uite ce s-a intamplat aici.66486347.WsTZL1k9.RemainsofcroatrocketthatdestroyedStariMostin1993.jpg

 

PS pacat ca atasarea pozelor imi face figuri si nu apar toate

post-1638-1284575886_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fain mah , fain! :moron:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ziua urmatoare inca marcati de cele vazute in Mostar , pornim spre o alta destinatie, de data asta spre est.

Drumul incepe cu o sosea super ingusta,care cu fiecare curba (numai ace de par)ne ridica cu cativa metrii buni spre varful mutillor,si care la fiecare curba ne oferea o priveliste din ce in ce mai frumoasa a Golfului Kotor.kotor%20(68).JPGkotor%20(69).JPG

 

Apoi, deodata drumul se intoarce cu spatele la mare dar ne deschide in fata un peisaj care ne lasa pentru a nu stiu cata oara (dar nu ultima) muti de admiratie.kotor%20(65).JPG

Am facut o pauza de placinta cu carne la o terasa,in Podgorita si cu harta in fata,hotaram sa vedem ce e cu lacul acela de pe harta ,imens si destul de aproape de locul unde eram .post-1638-1284669301_thumb.jpg

 

Ne stresam un pic prin inghesuiala de la iesirea din oras dar drumul ne duce direct spre un lac urias, prevestit de o zona mlastinoasa.post-1638-1284669653_thumb.jpg

Satul de atata drum plin de camioane, vad un drum ce parea sa urmaresca conturul lacului…frana, viraj stanga si hai!

 

Daca am fi stiut ce urmeaza,poate am fi ezitat un pic.Dar am fi regretat enorm.

 

Si uite asa am intrat in a 2-a (pana acum) rezervatie naturala accesibila pe drumuri rezonabile si asfaltate, Rezervatia Natinonala Skadarsko Jezera .Spre deosebire de Romania, aici oricine poate ajunge in rezervatiile nationale cu orice tip de masina,si te poti bucura de ce iti ofera natura ,fara sa rupi masina

Unul dintre ultimele locuri din Europa cu pelicani, cea mai mare rezervatie ornitologica din Europa, una dintre ultimele mlastini de apa dulce din Bazinul Mediteranean, cel mai mare lac din Balcani, una dintre cele mai mari atractii naturale si istorice din Muntenegru. Proprietarul tuturor acestor superlative este Lacul Skadar.

Lacul acesta,Skadar,se intinde pe 40.000 ha, ara 44 km lungime si 7km in partea cea mai lata. Lacul găzduieÂşte unul dintre cele mai variate habitate piscicole din zona mediteraneană, fiind locul unde, pe timpul iernii, îÂşi găseÂşte adăpostul o populație de păsări de peste 150 de mii de exemplare.Deasemenea,este o parte a granitei cu Albania

 

Drumul ingust ,pe care trebuie sa clacsonezi inainte de fiecare viraj,ca sa nu te trezesti nas in nas cu alt vehicul , pare desprins din filme .skadarsko%20jezera%20(13).JPG

Pietre uriase de jur imprejur,parca puse in joaca de un Dumnezeu copil erau peste tot in jurul nostru.Din nou am avut acea senzatie ca suntem nimicuri in fata naturii.post-1638-1284669487_thumb.jpg

 

Apoi drumul se alatura din nou lacului.post-1638-1284669547_thumb.jpg

 

Dupa kilometrii nesfarsiti in acest peisaj ,drumul se desparte de lac,pentru un timp, si din peisajul acela pietros nimerim direct in mijocul junglei: o padure de castani…uriasa,intunecata si de un verde incredibil.skadarsko%20jezera%20(40).JPG

 

De-abia iesiti din padure,alta surpriza…suntem la niste sute de metrii buni deasupra lacului post-1638-1284669779_thumb.jpgdar la doar cativa centimetrii de granite albaneza (conform indicatiilor GPS-ului)post-1638-1284669722_thumb.jpg.Soata chiar primeste SMS pe telefon: Welome in Albania tele..nu stiu cum.

 

Am stat in acel varf de munte mai bine de un sfert de ora si nu ne venea sa credem ce vedeam…pe de o parte lacul nesfarsit,post-1638-1284670200_thumb.jpgpe cealalta parte planeta parea ca vrea sa ne explice cum s-au format muntiipost-1638-1284670250_thumb.jpg

 

Restul drumului spre Kotor…deja clasicul peisaj pe coasta Marii Adriatice,trecerea prin Budva …statiune frumoasa ,frumos luminata incat parea un imens aeroport dar mult,mult prea aglomerata pentru gusturile mele.post-1638-1284669942_thumb.jpg

 

Si asa se mai incheie o zi, ultima petrecuta in aceasta parte a Mutenegrului.

 

Planul pentru ziua urmatoare era sa ajungem in Rezervatia Mokra Gora,si sa vedem si noi renumitul trenulet pe cale ferata ingusta ce parcurge rerezervatia.Drumul trece prin canionul Moracei, o zona superba,un fel de Cheile Bicazului multiplicate de 10 ori ,post-1638-1284670307_thumb.jpgapoi pe canionul Tarei, si din nou avem privelistea acelui aparent firav dar minunat pod peste Tara.post-1638-1284670350_thumb.jpg

 

Va urma

 

(poze mai multe aici

si aici)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Excelent! :moron:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu poti sa-ti imaginezi macar ce bucurie mi-ai facut cu fotografiile din Mostar, inclusiv podul tau special pe care ti-ai dorit mereu sa-l vizitezi si de care eu nu stiam nimic , dar pe care in mod sigur l-asi fi remarcat daca asi fi ajuns acolo. Karma mea m-a impiedicat de doua ori sa ajung in Mostar, desi imi doream extrem de mult. Eu aveam alte motivatii decit tine, sau mai bine spus si altele. Poate pentru ca acolo asi fi gasit multe raspunsuri legate de aceasta placa turnanta a tuturor conflictelor interetnice din regiune, Bosnia. Am reusit sa fac in total vre-o 250 km prin aceasta tara ciudata si impartita intre cele trei etnii din regiune, Sirbii, Croatii si musulmanii. Invirtindu-ma prin zonele sale montane pe drumeaguri inguste si intortocheate si sate iesite parca abia din evul mediu si organizarea latifundiara si remarcind deasemenea peste tot melanjul de diverse culturi si civilizatii, doua crestine si una musulmana.

 

Prima data m-a intors de pe forestiere un granicer iar la a doua tentativa m-am oprit in munti, la 50 km de Mostar, deoarece eram singur si motorul imi facea figuri ciudate, care nu stiam inca sigur de unde provin si nu voiam sa ramin cumva in pana nerezolvabila in aceasta zona aproape medievala. Si m-am intors pe riviera Croata cu sentimentul ca am fost foarte aproape de cheia misterului meu . Voiam sa stiu cum pot ajunge sa se urasca atit de mult oameni care de fapt traiesc de secole impreuna.Apoi insa am vazut multe alte locuri semnificative din spatiul ex-Yugoslav, am vorbit cu localnicii si am gasit cred explicatiile.

 

Uite si un cadou de la mine, am vazut si eu multe poduri si viaducte in tura mea, mi-a placut si cel care leaga insula Kirk de riviera si cel din canionul Tara, dar mi-au ramas in memoria afectiva doua si acum trei (cu podul tau istoric si splendid :moron: ). Iata-le pe ale mele, cred ca stii de unde sint.

 

turacroatiamuntenegrupa.jpg

turacroatiamuntenegrupa.jpg

 

regret ca al doilea nu am avut de unde sa-l prind integral

numai de bine si drumuri si obiective faine in continuare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

superb!

no comment...

(ce aparat foto?)

 

Legat de aparat - cand te uiti la pozele in picassaweb - vezi ca scrie in dreapta fiecarei poze la "photo information".

In cazul lui:

Model: Fujifilm A170 A180

 

Mihai, superba excursie - esti sursa de inspiratie pentru turele mele viitoare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ galen ,multumesc de cadou

@ vladdygo , am avut doua aparate foto, un aparat mai putin mediatizat ,Kodak Z915 ,dar de care sunt supermultumit ,avand optiunea de setare manuala a tuturor functiilor,inclusiv intensitatea blitului +zoom optic 10x,si un aparat de back-up, o sapuniera FUJI A180 pe care l-a mai folosit soata la pozele facute din mers (poate de aia unele poze sunt mai neclare)

@ belbody, si eu am folosit aceata parte a forumului pentru a-mi face planurile de drum,primind multe informatii de aici si de aceea ma simt dator sa scriu acest raport de calatorie si sa ofer mai departe informatii pentru cei care vor porni la un moment dat la drum.

 

 

-------------------------------------------------------

 

Am ajuns prin bezna in Mokra Gora si hai, emotii sa gasim cazare.Urcam unde vedem o zona superluminata…si ne trezim in gara micutului tren despre care citisem atatea povesti si despre care stiam ca e pus in miscare de locomotive fabricate in Romania.

 

Vedem un anunt cu “sobe” si dau vreo 2 clacsoane,doar doar o fi cineva pe acolo .

“hei, gospodin…soba ? “ strig eu asa,intr-un amestec de rusa invatata prin clasa a 5-a si uitata intr-a 6-a si sarbeasca prinsa pe drum…”da, da…”si inca ceva cuvinte si semne sa urcam pana la casuta ce se vedea la capatul pantei.

 

“dobre,dobre….dobre dobre” salutam noi respectuos gazdele , el care avea un moped Tomos in curte incepe sa dea ocol Transalpului meu …..” Honda, strasnica motocicla…da…, maia Honda ..Tomos ,Slovakia..” si semne ca se decurca de minune cu acel vehicul.

 

Parchez mobra….in timp ce gazdele si inca un prieten de-al lor se uita la numar sa vada din ce parte a lumii suntem.

“Rumunski…? “

“da, Rumunski…..zic eu….ia znaiu rumunski locomotiva na Mokra Gora…”

La care amicul gazdei se lumineaza tot la fata si incepe mai cu vorbe ,mai cu semne …”Ia rabota mecanica na rumunski locomotiva “ adica el repara acele locomotive romanesti cand se strica … si uite asa se dezleaga limbile.

 

Dupa ce ducem bagajele in camera,ne invita pe terasa din fata casei, eu cobor din camera cu o sticluta in care mai aveam ceva tuica plimbata bine si ii instig la un pahar.Se duce mecanicul in casa si vine si el cu o sticla si cu o poza in care era el langa un cazan de tuica…si intelegeti ca a urmat o degustare internationala de tarie.

post-1638-1284743154_thumb.jpg

Bineinteles ca tuica mea era ca un sirop pe langa Rachia lor si gazda se tot lauda cu ce margele face rachiul lui din care eu n-am putut sa beau decat juma de paharel

 

Si hai sa stam la vorbe….dar in ce limba? incerc eu engleza, franceza ,pe urma romana ca unele cuvinte se mai potrivesc…nimic… La un moment dat radeam toti tamp unii la altii,eu incercand sa-mi amintesc ceva din rusa invatata…zic “haraso,aici la voi… si arat asa de jur imprejur”.

Ei apreciaza aprecierea mea pe limba lor si apoi mecanicului ii vine o idee geniala...aduce un caietel si un pix scrie data in care ne aflam,apoi data zilei urmatoare si aratand spre gara …”Cica cica uuuu uuuu….na rezervatia” adica maine mergem la plimbare cu trenul prin munti…la care eu pe romana si pe limba semnelor dau de inteles ca de-abia astept .Mecanicul de locomotiva aduce chiar si un calendar romanesc al CFR-ului si mandru zice…”rumunski chefer….chocan,srubelnita”,apoi povesteste ca mecanicul roman care mai venea sa-I invete era un mare betivan…”rumunski mecanica…rachia…galgal…Kaput…nema rabota locomotiva”

 

Obisnuit sa negociez pe la cazari ,pun eu degetul pe data de maine scrisa pe caiet si zic Kafee?...la care sotia gazdei zice daa, daa…si dupa cinci minute apare cu 2 cafele ….ramanem masca dar nu era frumos sa refuzam si uite asa am baut o super cafea inainte de culcare.

Mai consumam o jumate de caiet si jumate de pix povestind cum ne cheama pe noi, cum ii cheama pe ei,cat sunt salariile la ei, aflam astfel ca un profesor ia cam 500euro,un mecanic de locomotiva vreo 350, ca si Emil Kusturita are casa pe acolo si vine des cu elicopterul ….”Kusturita…elicopter pilota”

 

In fine ,ne spunem fiecare pe limba lui noapte buna si plecam la somn.Ei…sigur, noi am urmarit programele tv sarbesti ,ca somn…de unde,de la cafeaua de seara ,poate.

 

In fine,dimineata a venit cu o priveliste formidabila, la orizontala totul era in ceata dar daca te uitai in sus se vedea cerul senin,prevestind o vreme superba.

post-1638-1284743346_thumb.jpgpost-1638-1284743403_thumb.jpg

Ajunsi in gara,am luat bilete,ne-am plimbat un pic printre locomotivele “fabricat in Romania” culmea ,la o fabrica ce acum nici nu mai exista.post-1638-1284743479_thumb.jpgpost-1638-1284743586_thumb.jpg

Am admirat si ceva locomotive cu abur, nemtesti,vechi dar cu atata personalitate post-1638-1284743740_thumb.jpgpost-1638-1284743777_thumb.jpgpost-1638-1284743806_thumb.jpg,

dar si noul model de retromobil Kia ,fabricat in 2004post-1638-1284743860_thumb.jpg

 

Ne-a urcat in tren si asteptand sa plece din gara…

post-1638-1284743963_thumb.jpgpost-1638-1284743994_thumb.jpghop “nasul” …nimeni altul decat gazda noastra,mergand tantos prin tren si cerand biletele la control.

 

post-1638-1284744111_thumb.jpg

La dus trenul nu a facut nici o oprire pana la gara de destinatie,post-1638-1284744180_thumb.jpgpost-1638-1284744234_thumb.jpgpost-1638-1284744272_thumb.jpg dar la intoarcere a facut pauze de 5-10 minute in toate punctele de belvedere de pe traseu plus in cele doua sau trei gari special amenajate .post-1638-1284744343_thumb.jpgpost-1638-1284747279_thumb.jpg

Tot drumul am fost insotiti de o prezentare sonora in sarba si in engleza a locurilor prin care treceam,precum si de muzica ce parea extrasa din filmele lui Kusturita.

 

A, am vazut si doua exponate senzationale de vehicule feroviare, una un soi de bicicletapost-1638-1284744651_thumb.jpg si alta,pe care nu am rezistat sa nu o incalec ,post-1638-1284744719_thumb.jpg post-1638-1284744757_thumb.jpgsemana cu o motocicleta cu atas ,actionata atat cu mainile cat si cu picioarele.Cand m-a vazut calare pe nazdravania aia, gazda/nasul a inceput sa rada….”serbian Mokra Gora Honda “

 

Plimbarea cu trenuletul a fost o mare lectie despre ce servicii se pot oferi , timp de trei ore ,intr-o zona amenajata special pentru turism, fara sa ai macar pentru o secunda senzatia ca esti jecmanit, toata distractia a costat doar 5 euro /persoana iar serviciile au fost oferite cu multa decenta si bun simt

 

albumul complet de poze din plimbarea cu trenuletul...aici

 

Ramasi cu o amintire extrem de placuta dupa acesta excursie, hotaram sa mai ramanem o zi in aceste locuri,o anuntam pe doamna gazda ca mai dormim o noapte acolo si cum era doar ora 13,ne uitam pe harta sa vedem pe unde mai colindam. Si ne hotaram repede….Sarajevo era la doar 200 km de noi. Facem sedinta (eu cu soata),zic daca am fost la Mostar, de ce sa nu mergem si la Sarajevo,ca si acolo s-au scris ceva pagini din istoria moderna a Europei.

 

Drumul pana la Sarajevo…alta surpriza.

 

O Valea Oltului nesfarsita si tunele .post-1638-1284745144_thumb.jpgpost-1638-1284745062_thumb.jpgDaca esti fan al tunelelor,aici trebuie sa vii.Drumul acesta are pe o suta de km tunele cate nu se vor construi in Romania in 100.000 de ani…unele mai scurte, altele interminabile ,unele stresante ca nu erau deloc luminate si unele un viraj continuu. Cred ca pe vremea Iugoslaviei comuniste saparea de tunele era un fel de sport national si un mare motiv de mandrie,la cate tunele am strabatut in tarile astea.

 

Adevarul ca vazand zonele unde au fost sapate aceste tunele,interiorul lor de multe ori nefinisat nu poti sa nu fi uimit de tenacitatea umana, de dorinta de a trece “dincolo” sau de a ajunge “acolo” cu orice pret .

Dupa o minunata ciorba si o friptura de miel macata la un popas ,ajungem si in Sarajevo.

Din nou am simtit strangerea de inima pe care o simtisem la Mostar, poate din cauza ca eram din nou in Bosnia (apropo,cred ca am pe putin 8 vize de Bosnia in pasaport,ca la fiecare vama scanau pasapoartele si le stampilau).

 

Nu mi-am putut inchipui ca exista un oras atat de musulman intr-o Europa atat de crestina.Moschee langa moschee langa biserica crestina langa moschee….cam asa e acest loc.post-1638-1284745459_thumb.jpgpost-1638-1284745483_thumb.jpg

Orasul nefiind foarte aglomerat,am facut un “city tour”motorizat,colindand prin toate colturile orasului.post-1638-1284745382_thumb.jpg

 

Si aici ,ca si la Mostar, semnele razboiului sunt inca dureros de vizibile.post-1638-1284745566_thumb.jpgLa una din marginile orasului, pe un deal se vedea ceva ce parea de la distanta o livada cu pomii proaspat varuiti.post-1638-1284745283_thumb.jpg

Cand ne-am apropiat, m-a trecut un fior rece pe spinare: era un cimitir,un cimitir cu mii de cruci identice , iar alaturi de el era un alt cimitir,musulman de acesta data,dar la fel, cu mii de pietre funerere identice.post-1638-1284745683_thumb.jpg

Pentru ce s-au luptat acesti oameni? Pentru a fii alaturi unii de altii,in cimitire?Poate pentru ei razboiul a avut o noima, dar pentru mine ca vizitator…nu.

Mergand spre central vechi al orasului trecem pe langa satul Olimpic…poate nu stiati dar Sarajevo a gazduit in 1984 (8 19 februarie) Jocurile Olimpice de Iarna .Alegerea orasului iugoslav de catre CIO a surprins multa lume, mai ales ca celelalte candidate erau Sapporo si Stockholm. Surpriza a fost chiar si pentru iugoslavi, care s-au precipitat in punerea la punct a bazelor sportive pentru a organiza Jocurile asa cum se cuvine.

Aici,din nou o imagine de cosmar…o parte din peluze sunt cimitire….nu avea rost sa mai fac poze...

 

In fine,ajungem in centrul vechi ,ciudat de pustiu(dupa acea am aflat ca se cam termina Ramadanul) in schimb multi credinciosi musulmani, in haine de sarbatoare ,femei cu fata acoperita complet de voal…o imagine cu care nu eram deloc familiarizat.Soata mea insista sa fac poze, eu aveam asa o retinere , sa nu se simta vreunul jignit ca-I pozez femeia (chiar daca nu se vedea nimic din ea) si sa iasa taraboi.post-1638-1284745798_thumb.jpg

La o moschee era un musulman cu 4 neveste dupa el (una mai urata decat alta) si cand le-a facut semn sa stea pe loc au intepenit alea 4.Zic eu…uite mai nevasta, vezi ce ascultatoare sunt nevestele lui? la care soata zice…da ,da vezi tu cat aur au alea pe ele ? Mi-am inghitit vorbele si am plecat mai departe ca sa nu izbucneasca vreun conflict interetnic in familie.

Mai ratacim un pic spre iesirea din oras si apoi pornim din nou spre Mokra Gora , luand din nou la rand toata suita de tunele, care culmea, acu noaptea, erau toate luminate (ziua cand intrai in bezna aia nu era chiar distractiv)

 

Si uite asa ,in ziua urmatoare am pornit spre tara, pe o ploaie care ne-a insotit doar vreo 400 km,pana la Drobeta.Apropo, frumos se mai vad cazanele Dunarii de pe malul sarbesc (si ala plin de tunele…ce va ziceam mai devreme).post-1638-1284745857_thumb.jpgpost-1638-1284745904_thumb.jpg

 

A, sa nu uit , nu ezitati sa dormiti la Drobeta…e frumos…si mai scump ca pe malul Adriaticii…si nu aveti nici mic dejun inclus….dar e frumossssssssssssss

 

 

 

Toate bune ,si drumuri frumoase sa aveti

 

Mihai ,Lumi si credinciosul Transalp

 

 

 

PS Multumesc tuturor CALATORILOR de pe acest forum,povestirile lor fiind samanta ce se transforma in noi CALATORII

 

 

si voi incheia aceasta poveste cu un citat in care multi dintre noi ne regasim

 

"Ceea ce te indeamna sa lasi totul balta si sa pleci e contemplarea tacuta a atlaselor geografice , culcat pe burta, pe covor.... Visezi la tinuturi precum Banatul, Marea Caspica, Casmirul, la muzicile ce rasuna acolo, la privirile pe care le vei intalni, la ideile care te asteapta... Cand, dupa primele obiectii ale bunului simt, dorinta persista, ii cauti justificari. Si gasesti unele jalnice. Adevarul e ca nu stii cum se cheama pornirea care te incearca. Ceva in fiinta ta creste si rupe odgoanele, pana in ziua cand, nu prea sigur pe tine, pleci de-adevaratelea.

O calatorie nu are nevoie de motive. Si dovedeste, in scurt timp, ca-si este siesi suficienta. Crezi ca vei face o calatorie, insa curand pricepi ca ea, calatoria, e cea care te face- sau desface.? Nicolas Bouvier "

Editat de MihaiM
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Demn de admirat! In asta consta adevarata esenta a motociclismului. Nu in nesfarsitele sarje pe bulevard. Iti multumim ca ne-ai ,, furat" din cele cotidiene si ne-ai dus cu tine. Cum spui tu ai fost un deschizator de drumuri pentru cei ce viseaza la o asemenea tura. Am vazut acoloi atata liniste si frumusete. Intr-un cuvant : civilizatie, oricum ceva mai evoluata ca la noi. Multumim inca o data!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...