Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

"1 Decelerare

- Inchiderea brusca si totala a acceleratiei

cu inducerea franei de motor.

- Actionarea franei spate

"

Poate imi scapa ceva, dar eu, cu limitata mea experienta, nu o sa faca niciodata asa ceva, si anume inchiderea brusca a acceleratiei (sa zicem in treapta 3 de la 9000rpm) + frana spate

 

Pe scurt: Debraiere, frana spate usor, pozitionare, frana fata cat incape.

 

Daca nu am inteles ceva bine, va rog, corectati-ma.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Forumisti !

 

Lasand ”peroratiile” deoparte

Sa trecem la practica:

 

Ceea ce v-am prezentat eu aici se bazeaza pe experienta,

studii, metode si date concrete realizate de profesionisti

in pilotarea - respectiv franarea corecta a motocicletelor.

 

Pe de alta parte - nimeni nu interzice nimanui – in aceasta bransa

sa actioneze dupa cum crede ca e mai bine pentru el

cu consecintele asumate.

 

In ideea a celor sustinute de mine

pe baza masuratorilor realizate de Federatia Moto din Quebec

in colaborare cu Promocycle Foundation:

Accept orice scoala sau metoda de franare moto

care realizeaza performante mai bune ca acestea:

 

Franarea de la viteza de 100 km/h la 0 km/h sub timpul de 2.92870 secunde.

Franarea de la viteza de 80 la 20 km/h sub timpul de 1.6307 secunde.

Distanta totala parcursa de la 100 km/h la 0 sub 38.3510 metri.

Distanta totala parcursa de la 80 la 20 km/h sub 22.4167 metri.

 

Sa auzim numai de bine !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai oameni buni.

Sunt un total incepator si am si eu o intrebare ca incepator.

Cand ai timp sa te gandesti la toate astea cand esti acolo in urgenta sa franezi?

Sincer.

Si se mai aplica toatea astea cand dai de:

-pata de ulei

-nisip pe drum sau marginea lui

-nisip combinat de ex. cu boabe de grau(pe care am observat ca aluneci mai abitir ca pe nisipul simplu)

-asfalt "valurit" de la tiruri

-asfalt cu gropane sau gropitze

-diverse alte situatii create de lipsa de de experienta,sicanele din trafic ale unor soferi,prostiile tale ca incepator,starea ta fizica si psihica din acea zi,etc.,etc.,etc.

-greutatea care o ai pe spate(bagaje)

Cand ai timp sa:

-dozezi frana fata

----"--- frana spate

-sa NU tii ambreiajul ci doar sa decelerezi

-sa NU stai incordat(mai ales daca esti incepator)

Si iar etc.,etc.,etc..

Dupa un timp toate astea o sa-ti intre in reflex....pana atunci fiecare cu norocu lui.

Eu nu prea am avut noroc=> prima cazatura = blocarea rotii fata

Cand se bloca spatele ma speriam grozav, acu este la ordinea zilei

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt un total incepator si am si eu o intrebare ca incepator.

Cand ai timp sa te gandesti la toate astea cand esti acolo in urgenta sa franezi?

 

INCEPI cu ceea ce corect iti spun in acest topic -

dupa care - exersezi, exersezi, exersezi... pana cand devii artist !

Daca ai fi violonist ai deveni mai bun ca Stradivarius !

Daca nu... impaca-te cu gandul ca majoritatea lautarilor sunt... scripcari !

 

IDEAL SEQUENCE

Learn ideal sequence for the most effective emergency braking possible is to successively

 

Close the throttle, apply the rear brake, apply the front brake and declutch completely.

 

A FEW SECONDS OF AUTOMATISM

We quickly realized during these tests that the load imposed on the rider during hard braking is immense. An

emergency stop from 100 km/h lasts more or less four seconds; basically, one second for reaction and stabilization

and three seconds of braking. During these four seconds the rider undergoing considerable physical stress

acts in a conditioned manner. In an emergency, the rider performs unconsciously but more quickly and less well

what he does habitually in more normal situations.

 

BRAKING THROUGH HABIT

Pierre Savoie, chief instructor of driver training for BMW Canada, explains the matter by saying, “According to

Dr. Bruce Lipton of Sanford University in California, our conscious mind can process 2,000 bits of information per

second, while our subconscious can process 4,000,000,000. It’s not necessarily limited to reflexes, but to the

deeply rooted habits of human beings.”

 

INGRAINED HABITS

In our opinion, the only way for a rider to achieve true proficiency in straight-line emergency braking of a

motorcycle is to practise long enough and hard enough to make the procedure a matter oft.

 

SI MAI TINE MINTE:

Virtuozitatea pe motocicleta nu inseamna... numai franerea !

:P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Consider ca toate aceste lucruri m-au ajutat si ma vor ajuta in continuare la franarile de urgenta.

 

Salut !

Cunoasterea motocicletei si a manevrabilitatii ei - in conditii complexe

sunt unele dintre lucrurile primordiale si benefice.

Pe care... multi le ignora...

 

Din sfaturile ”pofesorilor” moto:

Nu faceti jaloane sau indemanare lucrand cu ambreiajul !

 

De ce, e mai bine sa ma las in voia motorului ?

Devin mai indemanatic ?!

 

Nu, dar ma scutesti pe mine de cheltuieli ! :P

 

TEMA PENTRU ACASA:

Exersati pe motocicleta si descrieti aici

cum se face ”mersul pe loc”.

 

Succes si Spor !

:P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa tanar cum sunt sau cum ma crezi, n-am sa intru in stilul asta ironic de a purta o discutie; iti spun un singur lucru: inainte sa ma urc pe motor am citit tot ceea ce peiorezi tu aici; si chiar am exersat; numai ca o data, pe ploaie, teoria si practica nu s-au pupat: roata mea spate a refuzat sa se supuna experientei celor o mie de specialisti iar distanta de franare se cam apropia de infinit; si de atunci, spre deliciul si siguranta mea, franez exact asa cum spui tu ca nu e bine; si recomand tuturor sa lase teoria deoparte si sa exerseze ambele variante de franare, pe diferite tipuri de teren; dupa care vor alege in cunostinta de cauza

 

v-am zis io de la inceput ca nu te angajeaza nimeni dupa ce termini facultatea. cu teoria e prea putin.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oameni buni,nu trebuie sa frinati obligatoriu cum spune x si y ,dar puteti testa daca este asa sau nu.Puteti sa folositi si fizica si sa va dati singuri seama cum trebuie distribuita greutatea, ca motorul sa frineze eficient.Chiar puteti compara eficienta frinarii cu faze din lumea sportului.

De exemplu : cind frinezi cu fata si muti toata greutatea numai pe ghidon se poate compara cu saritura cu prajina.Fortele sunt identice si ambele tind sa se invirta in jurul punctului de aderenta(stopi)Cauza este ca greutatea este distribuita in fata rotii,prajina fiind insasi furca.Daca la frinare ne sprijinim mai mult pe rezervor si avem fundul cit mai in spate o sa vedem ca prajina trebuie sa plece de la baza rezervorului catre roata si atunci greutatea este distribuita in spatele rotii facind ca presiunea sa fie mai puternica pe roata si nu pe bascularea in jurul ei.Faza cu apasarea ambrezjului ultimul este valabila pentru persoanele care folosesc si spatele si asta pentru simplul fapt ca daca il apesi imediat roata se blocheza mult mai repede si distanta parcursa prin alunecare este mai mare decit distanta parcursa cu roata in miscare.Nu trebuie sa luati totul drept lege.Testeaza si vezi care este mai eficienta.Cind testezi ia si in calcul ca poate faci asta cind esti intre masini.Poti sa compari efectul de derapare prin blocare cu jocurile mecanice (Flipper).Motocicleta iese din aliniament si o sa te indrepte spre una din masini care la rindul ei o sa creeze efectul de contravirare si te trimite in masina de alaturi care si ia la rindul ei o sa te trimita la plimbare daca nu cunva sunteti deja obositi.Ce mai trebuie bagat in calcule .......evident mototrul ,generatia din care face parte si dimensiunile motociclistului.Daca motorul este mai vechi si formele lui sunt mai retro,apare problema ancorarii in rezervor care este destul de incomoda.Aici vb de tehnici si de motoare care sunt creeate ca noi sa le putem folosii.Merge si pe motoare mai retro dar mult mai incomod de executat ,dar nu imposibil.

O foarte mare importanta o are inaltimea motociclistului. Daca are un motor mai mic in dimensiuni,apar urmatoarele fenomene:

1.imposibilitatea frinarii cu piciorul daca aceasta nu are un reglaj generos

2.schimbarea incomoda a vitezelor daca nu permite reglarea

3.imposibilitatea de a te putea lasa pe curbe pentru ca nu ai cum sa te pliezi.

4.Presiunea prea mare pe ghidon datorita distantei prea mici dintre acesta si pozitia ta

Acestea sunt o parte din probleme ,dar sigur nu sunt singurele.Concluzia este ca pentru a putea aplica toate teoriile trebuie sa tinem cont si de nivelul de evolutie tehnic al motorului,inaltimea motociclistului,calitetea cauciucului,presiunea in pneuri,starea asfaltului,starea motociclistului si inevitabila panica in care nu mai conteaza celelalte.

Conform teoriei ca toti putem sa fim cercetatori,putem testa singuri diversele teorii si vedem ce anume ne avantajeaza.

Tin sa subliniez ca daca eu nu pot sa fac nu inseamna ca este imposibil.Sunt persoane care pot sa sfideze fizica prin abilitatile lor ........dar ........cu o floare nu se face primavara.

Spor la teste si cine scapa poate sa sustina teoriile care chiar au functionat in cazul lor .

Asfalt inzapezit si mult foc in soba:)

Mesaj completat

Din sfaturile ”pofesorilor” moto:

Nu faceti jaloane sau indemanare lucrand cu ambreiajul !

 

 

Sustin aceasta teorie legata de ambreaj la incepatori,pentru simplul fapt ca mai intai trebuie sa invete sa manevreze motocicleta fara socurile pe care le creeaza ambrezjul in mina incepatorilor si abia dupa ce inteleg cum sta treaba cu indemanarea sa execute manevrele cu ambreajul care de obicei le faci atunci cind rulezi sub limita de viteza sau cind chiar ai de gind sa faci derapaj sau alte minunatii.Motocicleta se comporta mult mai bine atunci cind merge constant decit atunci cind o agresam .Chiar si pentru avansati recomand ca manevrele pe care le fac sa le faca la o viteza in care motorul merge cursiv in treapta 1-2 si nu atunci cind trebuie sa stai cu mina pe ambreaj .Se poate rezolva din relanti si cred ca nu costa atit de mult cit costa un ambreaj bine prajit

Editat de free-rider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa fim sinceri !

 

Ce urmareste majoritatea instructorilor moto ?

Sa scoleasca motociclisti foarte bine pregatiti

sau sa scoata posesori de permise pe banda rulanta ?!

 

Cum sunt vazuti nerabdatorii invatacei ?

Ca o rapida si sigura sursa de bani

sau ca iubitul si unicul copil al instructorului - actual student

si viitor foarte bine pregatit motociclist ?

 

Atat timp cat multe dintre “secretele” meseriei

raman necunoscute, atata vreme cat folosirea ambreiajului, franelor

a schimbatorului de viteze si alte manevre sau dotari de baza ale motocicletei

in diverse conditii nu va sunt la indemana, fiind amanate pentru... niciodata

sau mai tarziu, cand va veti descurca singuri sau cu ajutorul unui prieten -

la fel ca si mersul in trafic, pornirea in rampa, mersul pe ploaie, virajele si multe,

multe alte manevre care va vor inspaimanta sau va vor da bataie de cap -

in viata de zi cu zi...

 

Da, cat veti da bani, veti fi “copiii” instructorului...

dar, cu certitudine, din pacate... unii vitregi !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ai si tu dreptate in felul tau.Dar trebuie retinut ca si in Romania se invata in scoala ce nu invata unii in toata cariera lor de motociclisti.Problema este ca nu poti sa inveti daca nu platesti pentru asta.Daca un elev alege pretul minim care este egal cu o singura ora din ce tara vrei ,la alegere........atunci nu prea ai cum sa faci piloti din ei.Fiecare elev are posibilitatea sa invete atit cit crede el ca valoreaza viata lui.De stiut ca are posibilitatea sa o faca,dar nu cu 5 milioane scoala, din care la instructor ajung 50Ron si restul banilor se duc pe dosar ,prof de legislatie, impozit ,chirie poligon,benzina etc .Tu pentru 50 ron ai sta cu mine in poligon 30 ore si sa vi de acasa la ce ora vreau eu eventual sa mai si stai 5-6 ore pauza intre elevi si culmea sa te sune ca nu mai poate sa ajunga.In Romania nu exista evaluare corecta a serviciilor si fiecare face ce vrea si alege fiecare ce-i place .Cind elevul vine sa se inscrie si ii spui ca scoala costa intre 6-12 milioane in functie de ce anume vrea sa invete.....elevul alege 6 ,pentru ca el stie si nu vrea sa invete nimic.Daca asta este alegerea elevului ,atunci ce treaba are instructorul .Daca tu cumperi o masina standard ,este clar ca nu ai clima si geamuri electrice si alte minunatii ,si a fost alegerea ta.Cam asta trebuie stiut inaite de a se da cu noroi in instructori.Sunt si cursuri de pilotaj care se fac dupa ce termini scoala si costa in jur de 400ron ,in care inveti cam tot ce se discuta pe net in materie de tehnica - pilotaj.

Ramane sa exersezi individual ,ca sa nu ajungi la preturile de afara .Sunt motoare pe scoala de la 250 -1300cc pe care poti sa le pilotezi ,dar numai daca platesti pentru asta .Toata lumea comenteaza despre scolile de afara ,dar nimeni nu spune ca acolo platesti intre 40-80 milioane. Pai cum suna 40 fata de 5 .Persoanele care vor sa invete chiar au de unde sa aleaga .Dar tineti cont, ca la inscriere nu scoala conteaza ,ci instructorul.Scoala intermediaza o afacere intre instructor si prof de legislatie. Daca instructorul este o persoana care are numai vechimea de 5 ani ,atunci cred ca poti sa-l inveti si tu cite ceva.Sunt persoane care au permis de 5 ani si nu stiu daca au mers cu motorul de 10 ori.Cu toate asta poate sa se faca instructor,pentru ca nu exista examen care sa-i testez abilitatile in materie de pilotaj si nici nu se fac astfel de cursuri .Daca tu ca istructor esti varza,atunci si elevii tai o sa fie pe aproape, indiferent cit platesti.Acum 3 ani,un elev de-al meu a dat examen in Alexandria pe un VF500F . Instructorul de acolo care avea un minsc ,mi-a zis ca el nu poate sa faca poligonul cu motorul lui de 125,ce sa mai vb de 500. Cind a venit politistul si a vazut pe ce vrea sa dea,a zis ca el personal nu este de acord si nu se simte raspunzator daca pica examenul.Normal ca a luat ,si au ramas ca la dentist. Era singurul motor de 500cc existent pe scoala la vremea aceea.Acum majoritatea scolilor au si un motor de 500 si eu am de 600-1000 in conditiile in care minscul era o problema.In poligon este foarte inportanta greutatea motorului, si de aceea trebuie sa existe motoare mai grele ,care din pacate au capacitati mai mari si evident sunt limitare. Trebuie retinut faptul ca si la noi se invata, daca elevul este interesat de acest aspect si nu doar de permis.

Si la noi se poate daca se vrea.

Editat de free-rider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In legatura cu ”scolile romanesti de kamikaze”

exprim doar punctul meu de vedere sincer.

 

Nu aberez in domeniu si nu jignesc pe nimeni.

In cazul de fata, discutia se reduce la doua puncte esentiale:

 

1. Am licenta de instructor moto de foarte mult timp (martori sunt Troia si Bratovici),

dar nu profesez pentru ca - in conditiile oferite de scolile noastre de conducere –

nu as mai fi eu insumi si ar insemna sa ma dezic de toate standardele si principiile mele.

 

2. Fiindca nu as recomanda nimanui sa inceapa o scoala moto fara talent

si cunoasterea amanuntita a motocicletei si executarea corecta a intregii game de manevre

necesare in traficul aglomerat - dar si in exploatarea de mare finete, indiferentde vreme si teren

- including ”claviatura” maini-picioare, ambreiaj si frane –

necesare la pornirea in rampa, la executarea surplace-ului, in competitii -

sau a tot ceea ce este necesar ca studentul sa plece cu adevarat pregatit pentru viata

cu toate ”facultatile” insusite temeinic - fizice si psihice, teoretice si practice !

 

Spor si sa auzim numai de bine !

 

;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Free-Rider chiar face treaba buna. L-am vazut la Scoala si chiar este printre singurii de la care elevii nu pleaca asa cum au venit. Omul chiar se preocupa, explica si exemplifica. Asa ca, daca chiar este vreun incepator interesat sa afle cateva din secretele franarii, recomand sa mearga la el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce ar fi viata fara incredere...

 

Din fericire, in Romania, mai sunt si alti instructori meseriasi si sufletisti !

 

Speram, de nota 10 !

 

Dar, sa-i laudam si pe cei de 9 (plus) ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

o mare prostie ai scris. ai avut orgasm din asta si cind ai descoperit ca se aprinde stopul cind frinezi?

Sincer, cred ca ai pierdut o sansa istorica sa te abtii. Ai doua variante dpmudv: Rogi un moderator sa stearga ambele posturi, sau ii explici cum se face si vezi ce iese.

 

PS: Un citat dintr-un papagal din vest:

 

"I tried using the rear brake twice in my racing career", he explains. "And both times I found myself on the ground". Kevin Schwantz. Un "scripcar"

 

http://www.svrider.com/articles/dec01/schwantz.htm

 

Scripcarul pe frina:

http://www.youtube.com/watch?v=RtXI6Tjeiuc

 

Mesaj completat

PPS:

Prin amblele posturi ma refeream la al meu si al tau

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dragilor,

 

Dupa cum am mai precizat - acesta este un topic realizat in scopul de a imbunatati tehnica de conducere a motocicletelor

bazat pe argumente, date si masuratori concrete furnizate de institutii de prestigiu, folosind aparatura de inalta performanta,

ingineri si piloti profesionisti.

 

A deturna aceasta lucrare numai de dragul polemicii... este de inteles pe acest forum... unde foarte multi useri cu ”avioane” in cap,

gen Suhoi sau Tupolev, de ”amorul artei” vor sa produca polemici de genul "Doohan vs Schwantz"...

 

Cu stima atrag atentia ca:

Pilotarea pe un circuit de viteza este cea mai inalta treapta in demonstrarea

calitatilor unui motociclist de elita si nu are nicio relevanta in circulatia publica.

Admitand ca si acesta este un subiect de discutie, mi-as dori foarte mult sa putem

apuca si noi timpul cand vom da de exemplu in lumea GP-ului nu numai semi-zei straini...

ci si un Gogu, Ionel sau Vasile... colegi de-ai nostri !

 

Revenind la exemplu cu Schwantz - de mai sus - replica mea este urmatoarea:

 

Exista foarte multe procedee in a calari cat mai eficient herghelia de cai-putere pe care o avem la dispozitie

– in traficul public sau pe circuitul de competitie...

Eu, in sustinerea argumentata pentru folosirea si a franei de spate,

(vezi articolul de la pag. 1 care deschide acest topic)

apelez din nou la tehnica Baciului Doohan:

 

One notable trait of Doohan's post-crash riding style was the use of a hand-operated rear brake

developed during 1993.

This was operated by a "nudge" bar similar to a personal water craft throttle, but mounted on the left handlebar.

Some commentators have argued that this technique offered Doohan an additional advantage in rear brake control,

though there was nothing to stop other riders from trying it

(and some did, most notably Troy Corser and Miguel DuHamel, neither of whom had restricted use of their right foot).

 

Nota Bene:

Va reamintesc ca aici nimeni nu este obligat sa isi insuseasca cunostinte cu care nu este de acord…

chiar daca nu are argumente in sustinerea punctul sau de vedere.

Este posibil sa existe printre noi oameni de exceptie care sa foloseasca cu succes parapsihologia,

respectiv franarea prin telepatie sau telechinezia !

 

Sa fim iubiti !

Sa auzim numai de bine !

La multi kilometri frumosi !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sincer, cred ca ai pierdut o sansa istorica sa te abtii. Ai doua variante dpmudv: Rogi un moderator sa stearga ambele posturi, sau ii explici cum se face si vezi ce iese.

nu rog pe nici un moderator nimic. sint convins in continuare ca daca as aplica regula asta ar fi in detrimentul sigurantei mele. am testat, n-a mers, no thanks.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am citit tot topicul asta am ajuns la concluzia ca unii nu fac diferenta intre pilotaj sportiv si mers pe drumul public.

 

1. Unu' il da exemplu pe Kevin Schwantz. Frate, omul ala alearga la curse, aici se vorbeste de mers pe strada... ia tu un viraj din ala racing (in care nu poti atinge fr. spate pt ca anvelopa e la limita aderentei) pe un drum public si o sa belesti o mare...

2. Altul se plange ca nushce nu poate face cu frana pe ploaie... Frate, daca te uiti la Rossi ca pune genunchiul pe jos pe ploaie si nu iei in considerare ca are anvelope ultra-mega-shmekere, ca asfaltul este impecabil si ca nu are absolut nicio problema de trafic... daca drei sa faci macar 50% cat el... Ce se face pe ploaie? se merge mai incet si se pastreaza distanta mai mare fata de cei din fata... merg de 16 ani pe motorete si de 10 ani pe motociclete (cu permis) am mers si pe ploaie si pe ninsoare si nu am cazut niciodata din cauza conditiilor meteo

3. nu am auzit pe nimeni sa ia in considerare presiunea in anvelope, vechimea anvelopei, etc... (poate nu am fost atent)

 

A... si siguranta pe sosea vine din invatarea motocicletei pe care o ai sub coor. Sa stii cum se comporta pe franare, sa stii cum accelereaza, etc. Ce faci daca motoreta are un sistem de frane mai slab? pastrezi o distanta mai mare...

Vad oameni care discuta despre cum sa franeze eficient dar nu stiu ce presiune trebuie sa aiba in roti. Stiu oameni care cica sunt experti si merg cu presiune 2.1 in loc de 2.5 ca cica asa e racing... si dupa aia se mira ca nu pot evita un obstacol la timp...aaa... si au jantele indoite

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am citit tot topicul asta am ajuns la concluzia ca unii nu fac diferenta...

 

:lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am citit tot topicul asta am ajuns la concluzia ca unii nu fac diferenta intre pilotaj sportiv si mers pe drumul public.

 

1. Unu' il da exemplu pe Kevin Schwantz. Frate, omul ala alearga la curse, aici se vorbeste de mers pe strada... ia tu un viraj din ala racing (in care nu poti atinge fr. spate pt ca anvelopa e la limita aderentei) pe un drum public si o sa belesti o mare...

2. Altul se plange ca nushce nu poate face cu frana pe ploaie... Frate, daca te uiti la Rossi ca pune genunchiul pe jos pe ploaie si nu iei in considerare ca are anvelope ultra-mega-shmekere, ca asfaltul este impecabil si ca nu are absolut nicio problema de trafic... daca drei sa faci macar 50% cat el... Ce se face pe ploaie? se merge mai incet si se pastreaza distanta mai mare fata de cei din fata... merg de 16 ani pe motorete si de 10 ani pe motociclete (cu permis) am mers si pe ploaie si pe ninsoare si nu am cazut niciodata din cauza conditiilor meteo

3. nu am auzit pe nimeni sa ia in considerare presiunea in anvelope, vechimea anvelopei, etc... (poate nu am fost atent)

 

A... si siguranta pe sosea vine din invatarea motocicletei pe care o ai sub coor. Sa stii cum se comporta pe franare, sa stii cum accelereaza, etc. Ce faci daca motoreta are un sistem de frane mai slab? pastrezi o distanta mai mare...

Vad oameni care discuta despre cum sa franeze eficient dar nu stiu ce presiune trebuie sa aiba in roti. Stiu oameni care cica sunt experti si merg cu presiune 2.1 in loc de 2.5 ca cica asa e racing... si dupa aia se mira ca nu pot evita un obstacol la timp...aaa... si au jantele indoite

 

 

:hurt:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa ce am citit tot topicul asta am ajuns la concluzia ca unii nu fac diferenta intre pilotaj sportiv si mers pe drumul public.

Cred ca poti fi de acord ca in general incepatorii pe ss

 

1. Unu' il da exemplu pe Kevin Schwantz. Frate, omul ala alearga la curse, aici se vorbeste de mers pe strada... ia tu un viraj din ala racing (in care nu poti atinge fr. spate pt ca anvelopa e la limita aderentei) pe un drum public si o sa belesti o mare...

Eu e ala. Frate, eu l-am dat exemplu de PRAGMATISM. Iti desenez mai jos.

 

 

2. Altul se plange ca nushce nu poate face cu frana pe ploaie... Frate, daca te uiti la Rossi ca pune genunchiul pe jos pe ploaie si nu iei in considerare ca are anvelope ultra-mega-shmekere, ca asfaltul este impecabil si ca nu are absolut nicio problema de trafic... daca drei sa faci macar 50% cat el... Ce se face pe ploaie? se merge mai incet si se pastreaza distanta mai mare fata de cei din fata... merg de 16 ani pe motorete si de 10 ani pe motociclete (cu permis) am mers si pe ploaie si pe ninsoare si nu am cazut niciodata din cauza conditiilor meteo

3. nu am auzit pe nimeni sa ia in considerare presiunea in anvelope, vechimea anvelopei, etc... (poate nu am fost atent)

A... si siguranta pe sosea vine din invatarea motocicletei pe care o ai sub coor. Sa stii cum se comporta pe franare, sa stii cum accelereaza, etc. Ce faci daca motoreta are un sistem de frane mai slab? pastrezi o distanta mai mare...

Vad oameni care discuta despre cum sa franeze eficient dar nu stiu ce presiune trebuie sa aiba in roti. Stiu oameni care cica sunt experti si merg cu presiune 2.1 in loc de 2.5 ca cica asa e racing... si dupa aia se mira ca nu pot evita un obstacol la timp...aaa... si au jantele indoite

 

Deci putem fi de acord ca ingeneral super-sportivii nostrii incepatori merg mai incet sau deloc pe ploaie/zapada si ca actiunea se petrece pe uscat.

 

Considerind acestea:

Articolul domnului Nastase, care formal e aproape impecabil (ii lipseste sursa masuratorilor), dupa cite am inteles se bazeaza pe acest pdf: http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a2...kingSystems.pdf

Citez

"POSTULATE ON USAGE OF THE REAR BRAKE

Emergency braking on a motorcycle equipped with a conventional braking system must involve use of the rear

brake, even though it has a less important role than the front brake. It plays a role in the first instants of braking

before the rear wheel becomes unloaded through weight transfer. A series of test we conducted in 2003

(Performance Evaluation For Various Braking Systems of Street Motorcycles) showed that use of both brakes

generates a mean deceleration of -0.774 g compared with -0.711 g without using the rear brake."

 

Un postulat. Au zis ei ca asa e si gata, n-au mai masurat.

 

Totusi:

"If we eliminate from this total pool of 298 tests those in which the rider took more than one second to operate

the rear brake as well as to pull the clutch lever, we have 172 tests showing a means braking distance (100 km/h

to 0) of 41.8129 metres with a mean time for deceleration of 3.1967 seconds. The mean rate of deceleration was -

0.8941 g. On average, the rear brake came into operation 0.0710 seconds after complete closing of the accelerator,

the clutch 0.0686 seconds later and the front brake 0.0058 seconds after that."

 

Adica din 298 de teste, in 172 (adica mai mult de jumate ) PROFESIONISTILOR le-a luat mai mult de o secunda sa se adune desi cu asta se ocupau. Sincer, cred ca incepatorii nostrii supersport sint mult mai iuti.

 

Deci un pic de manipulare statistica aici, un pic dincolo, merge banda.

 

 

 

 

 

 

Si totusi, aceeasi oameni, cu un an inante, ziceau asa:

http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a1...Motorcycles.pdf

Aceeasi oameni pare, dar niste teste mai serioase.

Citez (in continuare, tot supersport, si tot pe uscat):

 

"The group of 68 tests conducted on motorcycles equipped with independent braking

systems using an application of only the front brake produced a mean deceleration

of —0.711 G with a standard deviation of 0.107 G. In this situation the front

brake thereby generated 92 % of the total braking capacity of motorcycles

equipped with an independent braking system"

 

 

"Notes: While the maximum braking force was here obtained with the simultaneous

application of both brakes, we must note the importance of the braking capacity of

the front wheel which can be responsible for more than 90 % of the overall braking

capacity of the motorcycle. The fact that locking the front wheel, which provides

the steering and equilibriium of the motorcycle, leads almost inevitably to a crash

seems to discourage the promotion of intensive use of the front brake in rider training."

 

Toate astea de pe la pagina 8.

In conluzie, pe uscat, 92 la suta sanse sa se blocheze spatele. F bine.

 

In tabelul cu masuratori: Deceleratia maxima a fost cu ambele frine, totusi deceleratia mai proasta cu ambele frine a fost mai proasta decit cea cu "doar fata". Deviatia standard e mai mare in cazul frinarii cu ambele frine, ceea ce indica ca e mai reproductibila cea doar cu fata.

 

Da' Frate, hai sa-ti zic cum frineaza veteranii nostrii cei cu flatulatii in combinezon: Aia cu ele mai grele decit masa lor corporala (notate si BG), pe frina, le plaseaza in spate pt a compensa momentul de rotatie in jurul petei de contact.

Cei mai nefericiti, care le au mai lipsite de compozitie, dar suficient de voluminoase (notate BV), le plaseaza in fata, ceea ce le mareste distanta fata rezervor, compensind si ei la rindul lor, evident, mai putin, acelasi lucru.

 

In concluzie: Eu nu sustin ca sa folositi doar fata. Dar trebuie sa stiti tot adevarul. Si pe texanul cel viteaz l-am adus in discutie mai mult pt umilinta cu care recunoaste ca nu e in stare sa manevreze o chestie care pt ai nostrii e ceva banal.

Mesaj completat

ERATA:

 

Textul bold :

Adica din 298 de teste, in 172 (adica mai mult de jumate ) PROFESIONISTILOR le-a luat mai mult de o secunda sa se adune desi cu asta se ocupau. Sincer, cred ca incepatorii nostrii supersport sint mult mai iuti.

 

E GRESIT.

 

CORECT E:

Adica din 298 de teste, in 126 (adica aproape jumatate (care jumate e ) 149 ) PROFESIONISTILOR le-a luat mai mult de o secunda sa se adune desi cu asta se ocupau. Sincer, cred ca incepatorii nostrii supersport sint mult mai iuti.

 

E oricum tot un numar mare, mai ales in acest context, dar pt corectitudine.

 

IMI CER SCUZE PT EROARE.

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ok racere... ai dreptate...

 

zic sa scoti frana spate de tot si ai rezolvat... scapi de ceva greutate de pe roata spate, scapi si de stres...

 

o groaza de raceri pe strada...

 

nu am contestat valoarea "texanului" ci utilitatea replicii in acest contest... dar ai dreptate eu am gresit.

dar asa de dragul matematicii stii cum se traduce acceleratia redusa la "92%" din expresia:

"generated 92 % of the total braking capacity of motorcycles"

cu o distanta cu @ 18% mai mare (pt ca deceleratia include distanta la patrat)

 

stii ce inseamna o distanta cu 18% mai mare? Sa zicem ca nu franezi de la 100 km/h ci de la 50 km/h deci distanta de franare e de vreo 20 m (zic eu, nu am cautat studii) 20 m + 18% = 23,6 m

ce-s frate 3,6 m pt noi ?%?%

ne fac pe noi trei metri juma'te?

 

azi cica ploua... stati acasa sa ies si eu pe strada...? PLS!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La ce ajuta ca franezi bine cu fata in 99,99% din cazuri daca prinzi o data ceva ulei sau nisip pe jos si ajungi la morga? noi vorbim aici de franarea care e buna in orice situatie intalnita pe un drum public din romania, care de multe ori arata ca un off-road; si nu cred ca franarea e o arta la nivelul nostru, sa stai sa dozezi, sa calculezi etc; iti trebuie un gest rapid si eficient care sa te ajute in orice situatie ivita, adica un reflex; de cum ti-l formezi depinde supravietuirea ta; de aceea sustin mai departe franarea cu ambele, inccepand cu spatele si fara a trage ambreiajul; e un compromis bun la toate; nu e franarea cea mai eficienta conform calculelor, dar repet: diferenta de 1,5 m raportata la 40 m nu e atat de mare incat sa imi asum riscul blocarii spatelui in conditiile de drum de la noi

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

de aceea sustin mai departe franarea cu ambele, inccepand cu spatele si fara a trage ambreiajul; e un compromis bun la toate; nu e franarea cea mai eficienta conform calculelor, dar repet: diferenta de 1,5 m raportata la 40 m nu e atat de mare incat sa imi asum riscul blocarii spatelui in conditiile de drum de la noi

 

Eu asa procedez:

 

1. frana spate

2. imediat intru si incarc progresiv fatza (mentin spatele)

3. insist pe fatza (mentin spatele)

4. ultimul e ambreiajul sa nu moara motorul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...